YouTube Gaming to serwis skoncentrowany wokół gier i osób, dla których są one pasją. To alternatywa dla Twitcha, ale z duchem YouTube’a. Na czym polega ten serwis, co można na nim robić i co wyróżnia go na tle samego YouTube’a oraz konkurencji? Odpowiadamy, a przy okazji radzimy, jak zacząć z niego korzystać – jako użytkownik, ale też przede wszystkim jako twórca.
Spis treści:
YouTube Gaming to serwis stworzony z myślą o tych, którzy lubią grać i pokazywać, jak to robią oraz o tych, którzy lubią na to patrzeć.
YT Gaming pełen jest materiałów wideo różnego typu, których wspólną cechą jest jednak temat: elektroniczna rozrywka. Wśród rodzajów treści znajdziesz między innymi:
Materiały wideo dostępne są zarówno w postaci wcześniej nagranych klipów, jak i transmisji na żywo.
To, co charakterystyczne, to podział treści na najpopularniejsze gry. W skrócie: polega to na tym, że subskrybować możesz:
Początkowo był zupełnie odrębnym serwisem, ale z czasem się to zmieniło i dziś już YouTube Gaming nie jest jako tako osobną usługą, lecz swego rodzaju strefą wydzieloną wewnątrz platformy YouTube.
O ile jako całość platforma ta jest serwisem wielotematycznym, YT Gaming – jak sama nazwa wskazuje – skupia się wyłącznie na grach.
Różnica polega też na tym, że na platformie YouTube ogólnie dominują nagrane i zmontowane filmy wideo, a rdzeniem YouTube Gaming są jednak transmisje na żywo.
YouTube Gaming powstał w 2015 roku jako odpowiedź na Twitcha.
Szybko zyskał popularność, ale na razie wciąż ulega mu w rankingu popularności. Po drugim kwartale 2021 roku zajmuje pozycję numer dwa – w ciągu tych trzech miesięcy widzowie spędzili 1,3 miliardów godzin na oglądaniu treści. Dla porównania: lider zestawienia, czyli Twitch, może pochwalić się wynikiem na poziomie 6,5 miliarda godzin.
Gdyby popatrzeć tylko na ten wynik, to można dojść do wniosku, że bardziej opłaca się streamować na Twitchu. YouTube jednak ma swoje atuty.
A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tej konkurencyjnej platformy, to sprawdź nasz artykuł: Co to jest Twitch i co tam się dzieje?
Na tworzeniu i publikowaniu filmów czy też prowadzeniu transmisji na żywo w serwisie YT Gaming jak najbardziej da się zarabiać. Zasady są dokładnie takie same, jak dla wszystkich innych twórców na platformie YouTube.
Można więc uzyskiwać przychody z reklam i z dobrowolnych wpłat widzów, jak również nawiązywać współpracę ze sponsorami.
Oczywiście zarabianie na YouTube Gaming wymaga najpierw uzyskania pewnego poziomu popularności. Do tego najpewniej najpierw konieczne będzie zainwestowanie pieniędzy. Szerzej na ten temat mówimy w kolejnym rozdziale…
Żeby osiągnąć sukces na platformie YouTube Gaming musisz mieć pomysł na kanał (aby przyciągnąć widzów) i charyzmę (aby ich przy sobie zatrzymać). Bez tego ani rusz, ale nie obejdzie się też bez odpowiednich umiejętności – nie tylko związanych z samymi grami, ale też z obsługą urządzeń i oprogramowania do streamowania.
Potrzebny będzie też wreszcie dobry sprzęt: porządny komputer gamingowy, wysokiej jakości mikrofon i słuchawki oraz kamera, która uchwyci twoje reakcje na wideo. Zajrzyj do naszego poradnika, aby dowiedzieć się, jaki sprzęt do streamowania wybrać.
Aby prowadzić na YouTube Gaming live stream konieczne jest też niezawodne i szybkie połączenie z Internetem. Zobacz na poniższej liście, jakiej stabilnej prędkości potrzebujesz do nadawania wideo:
Zobacz także: Jaki router gamingowy? Ranking routerów dla graczy
W 2020 roku najpopularniejszą grą w serwisie YouTube był Minecraft (któremu udało się wygenerować ponad 200 miliardów odsłon).
Na drugim miejscu uplasowała się inna „piaskownica”, mianowicie Roblox. Pierwszą piątkę dopełniają gry battle royale oraz (przedzielająca je) ostania część GTA, czyli wygląda to tak: Garena Free Fire, Grand Theft Auto V i Fortnite. Oto jakie wyniki osiągnęły najpopularniejsze gry na YouTube Gaming:
Produkcje te nadal cieszą się olbrzymim zainteresowaniem na YouTube Gaming, choć do walki o pozycje w rankingu najpopularniejszych gier na YouTube Gaming dołączyły również Mobile Legends: Bang Bang, Apex Legends czy Monster Hunter Rise. Wyraźnie widać więc, że najpopularniejsze są te produkcje, w których dużą rolę odgrywa szeroko rozumiany aspekt społecznościowy.
Mogą Cię zainteresować: