• Wyłącz obrazy
    Włącz obrazy
  • Zwiększ czcionkę
  • Zmniejsz czcionkę
  • Włącz tryb wysokiego kontrastu: czarno-biały
  • Włącz tryb wysokiego kontrastu: czarno-żółty
  • Włącz tryb wysokiego kontrastu: żółto-czarny
  • Resetuj ustawienia

The Outer Worlds 2 – premiera coraz bliżej. Większy świat, nowe frakcje i nasze wrażenia

| autor: Patryk Manelski | Przeczytasz w 6 minut
The Outer Worlds 2 – premiera coraz bliżej. Większy świat, nowe frakcje i nasze wrażenia

The Outer Worlds 2 zabierze nas do układu Utopia, gdzie trwa konflikt zwaśnionych frakcji, a na odkrycie czekają tajemnice zagrażające bezpieczeństwu ludzkości. Trafimy w sam środek wydarzeń, które zadecydują o losach świata! Wiemy, kiedy będzie premiera The Outer Worlds 2, o czym opowie gra i co zmieni się w stosunku do „jedynki”.

Kiedy będzie premiera The Outer Worlds 2?

The Outer Worlds 2 wyjdzie 29 października 2025 roku w polskiej wersji językowej (napisy). Grę już teraz można kupić w przedsprzedaży na platformach Steam, Xbox Store oraz Playstation Store. Gra od dnia debiutu będzie dostępna w abonamencie PC Game Pass / Game Pass Ultimate.

The Outer Worlds 2 dostępne jest w dwóch wersjach:

  • podstawowej za 299 zł,
  • premium za 424 zł (oprócz gry otrzymujemy 5 dni wczesnego dostępu, przepustkę na dwa przyszłe DLC, dodatkowe nagrody oraz dostęp do artbooka i ścieżki dźwiękowej).

Warto dodać, że powyżej podana cena za podstawową wersję gry jest efektem krytyki ze strony graczy – Microsoft najpierw zażyczył sobie 349 zł, ale ostatecznie zrezygnował z tak wysokiej stawki. Ci, którzy już dokonali przedpremierowego zakupu, mogą ubiegać się o zwrot różnicy.

Nowy układ, nowy chaos: Utopia zamiast Arkadii

The Outer Worlds 2 przeniesie akcję do układu Utopia, czyli w zupełnie inne miejsce niż układ Arkadia, w którym rozgrywały się wydarzenia z pierwszej części. Wspomniana Utopia to niezwykle istotny rejon dla całej galaktyki, ponieważ to tam wynaleziono napęd skokowy, pozwalający na szybkie podróże międzygwiezdne.

The Outer Worlds 2 przeniesie nas do układu Utopia.
The Outer Worlds 2 przeniesie nas do układu Utopia.

Niestety, ten znany skrawek kosmosu stał się niedawno terenem wojny zwaśnionych frakcji. Protektorat chce dbać o dobro obywateli, korporacje o własne interesy, a pewna organizacja religijna ma jeszcze inne plany. My z kolei zostaniemy posłani przez Dyrektoriat Ziemi w sam środek zawieruchy, aby zbadać rozpadliny zagrażające całej ludzkości. Jakby dotąd było mało problemów!

Większy świat i frakcje w The Outer Worlds 2

Obsidian Entertainment deklaruje, że The Outer Worlds 2 będzie jeszcze bardziej rozbudowane względem pierwowzoru. Wielu lokacji nie odwiedzimy nawet w trakcie przechodzenia głównej fabuły, jednak twórcy zapewniają, że będą one pełne ciekawych aktywności i ważnych zasobów. Świat gry okaże się dwukrotnie większy, a nasze działania faktycznie przełożą się na zachodzące w nim wydarzenia – będziemy realnym trybikiem, który odegra istotną rolę w całej rozgrywce, a nie tylko w samym zakończeniu.

Gra odda w nasze ręce pełno elementów roleplayu. Twórcy zadbali o to, aby jak najwięcej elementów pokrywało się z rzeczywistością, w szczególności w kwestii kreowania bohatera i jego rozwoju. Podobnie jak w pierwszej części The Outer Worlds, to gracz tworzy swoją własną postać, decydując o jej przeszłości, cechach charakteru (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych) oraz umiejętnościach. One wszystkie będą miały wpływ na rozgrywkę, a co więcej – mogą ulec zmianie w zależności od podejmowanych przez nas decyzji. 

Będziemy mogli zdecydować, do której frakcji dołączymy. Do wyboru mają być:

  • The Protectorate – wojskowy reżim, który wierzy, że ludzie są szczęśliwi wtedy, gdy nie muszą myśleć samodzielnie.
  • Auntie’s Choice – połączenie spółek Auntie Cleo’s i Spacer’s Choice. Obiecują wolność i spełnienie, a także przyszłość, w której prawdziwym wyborem ma być to, jakiego ich produktu będziesz potrzebować następnym razem. 
  • The Order of the Ascendant – zbuntowani naukowcy, którzy chcą udoskonalić ludzkość poprzez rozwiązanie równania uniwersalnego. Przyszłość przewidują za pomocą matematyki!

System sojuszników, nowi towarzysze i frakcje

W The Outer Worlds 2 znajdzie się też system sojuszników, znany z oryginału, którzy mogą się do nas przyłączyć. Każdy z nich ma jednak własne cele i osobowość, co może doprowadzić do zgrzytów w drużynie.

W trakcie gamescomu 2025 opublikowano zwiastun przedstawiający sojuszników, z którymi wybierzemy się w podróż. Gracze będą musieli wybrać, z kim chcą spędzić swój czas w The Outer Worlds 2. Niles potrafi naprawiać różne przedmioty, Valerie i Inez sprawdzą się jako wsparcie, Tristan będzie tankiem naszej drużyny, a Aza i Marisol wykażą się, zadając wrogom spore obrażenia. Nasi towarzysze należą do różnych frakcji, dlatego to, czy jesteśmy przychylni wobec danego ugrupowania, może wpłynąć na rozwój relacji z poszczególnymi kompanami.

Rozwój postaci i umiejętności

Gra da nam wolną rękę w rozwoju postaci, oferując mnogość opcji związanych nie tylko z walką, lecz także z dyplomacją. W zależności od poziomu rozwoju naszych umiejętności, dostaniemy dostęp do innych opcji interakcji z przedmiotami i postaciami.

Wybór stylu gry i konsekwencje decyzji

Praktycznie każdy problem będzie można rozwiązać pokojowo, ale nic nie stanie na przeszkodzie, aby wkroczyć na wojenną ścieżkę i pozbyć się każdego NPC w grze. Również w tym przypadku otrzymamy wiele narzędzi do wyboru, zaczynając od skradania się i cichej eliminacji, a kończąc na zabawie w jednoosobową armię. Oczywiście konsekwencje wszystkich naszych decyzji będą widoczne w otaczającym nas świecie. Gracze niejednokrotnie poczują wagę swoich wyborów, których nie będzie dało się już cofnąć (chyba że poprzez wczytanie starego zapisu gry).

System „wad” i ukryte korzyści

Duży wpływ na rozgrywkę będzie miał również system „wad”. Mogą one zostać przyznane graczom, jeżeli często wykonują określone czynności w grze. Przykładowo – jeżeli zdarza się, że przeładowujemy broń pomimo tego, że w magazynku wciąż jest amunicja, prawdopodobnie nasza postać otrzyma wadę „nadmiernie przygotowanej”. Sprawia ona, że gra będzie karać nas za opróżnienie magazynka do zera. 

Każda z wad będzie miała jednak również swoją dobrą stronę – w przypadku opisywanej cechy będzie to zwiększenie pojemności magazynka. Warto więc eksperymentować z różnymi zachowaniami i łączyć ze sobą otrzymane bonusy. Gracze będą musieli jednak uważać, bo nie będzie możliwości resetu uzyskanej umiejętności. 

W The Outer Worlds 2 nie zabraknie elementów RPG – można spodziewać m.in. wielu opcji dialogowych.
W The Outer Worlds 2 nie zabraknie elementów RPG – można spodziewać m.in. wielu opcji dialogowych.

Elementy RPG i wpływ przedmiotów na rozgrywkę

Na rozgrywkę będą w dużym stopniu wpływać znajdowane przez nas przedmioty. Buty gwarantujące podwójny skok czy specjalne tarcze pozwolą na wykonanie zadań w inny sposób. Twórcy zapewniają również, że gra będzie swobodnie balansowała pomiędzy poważną tematyką a scenkami, w których nie zabraknie specyficznego poczucia humoru. Wszystko wskazuje więc na to, że The Outer Worlds 2 okaże się godną kontynuacją.

Wrażenia z pokazu The Outer Worlds 2 (aktualizacja: październik 2025)

Miałem okazję spędzić z The Outer Worlds 2 niecałą godzinę podczas zamkniętego pokazu na gamescomie i muszę przyznać, że moje wrażenia są dość skomplikowane, a główny wniosek, jaki nasuwa mi się po tej sesji, jest prosty i nieco rozczarowujący – to jest po prostu więcej tego samego, co w jedynce. Dla fanów oryginału to może być dobra wiadomość, ale dla tych, którzy liczyli na ewolucję i naprawienie błędów pierwowzoru, będzie to rozczarowanie.

Przede wszystkim, gra od pierwszych minut uderza tym samym specyficznym rodzajem humoru. Jeśli dialogi w pierwszej części wydawały Wam się infantylne i zbyt lekkie, to w drugiej odsłonie poczujecie się dokładnie tak samo. To identyczny poziom żartów i ton narracji, który jednych urzeknie, a innych odrzuci.

Największy problem tkwi jednak w systemach, które choć na papierze wyglądają na rozbudowane, w praktyce okazują się płytkimi fundamentami, podobnie jak poprzednio (choć oczywiście tak krótka rozgrywka nie jest w stanie ukazać tego całkowicie).

Najbardziej widać to w walce. Z jednej strony muszę przyznać, że samo strzelanie jest niezłe. Przynajmniej w przypadku broni dostępnych w demie – czuć ich responsywność i siłę, co sprawia, że pociąganie za spust jest satysfakcjonujące. Niestety, cała ta przyjemność zostaje zniwelowana przez kiepską sztuczną inteligencję przeciwników. Wrogowie, podobnie jak w jedynce, szarżują bezmyślnie, nie szukają osłon i nie stanowią żadnego taktycznego wyzwania. Sprawia to, że walka szybko staje się monotonną, a nie angażującą potyczką.

The Outer Worlds 2

Jednak największym grzechem dema, który obnaża filozofię projektowania gry, jest podejście do decyzyjności. W jednej z misji stanąłem przed wyborem – zaatakować bazę frontalnie czy spróbować wejść po cichu. Wybrałem skradanie, ale po chwili zmieniłem zdanie. Mimo że główna brama wciąż była otwarta i nic nie stało na przeszkodzie bym zmienił plan, gra mi na to nie pozwoliła. Mój pierwotny wybór okazał się ostateczny. 

Nie lubię takich rozwiązań – wolę, gdy gra stawia gracza przed problemem i pozwala mu się wykazać kreatywnością, a nie zmusza do podążania jedną z dwóch sztywno wytyczonych ścieżek. To kiepska iluzja wyboru. Tak więc na podstawie tego, co widziałem, The Outer Worlds 2 zapowiada się na sequel niezwykle bezpieczny, który zamiast rozwijać skrzydła, woli dreptać po dobrze znanych, ale i mocno już wydeptanych ścieżkach. Na ostateczny werdykt musimy jednak zaczekać do premiery gry.

Mogą Cię zainteresować:

Specjalista od mobilnych RPG i MMORPG, mistrz kodów i kooperacji. Tworzy poradniki, a po godzinach czyta mangę i polską fantastykę — gaming z nutką magii!
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Jak go oceniasz?
5/5 - (6 głosów)
Czytaj Więcej