STALKER 2: Heart of Chornobyl to niezwykle klimatyczna mieszanka strzelaniny FPP (z mocno zarysowaną fabułą) z elementami survivalu i horroru. Jeśli zamierzasz po raz pierwszy wkroczyć do czarnobylskiej Zony jako stalker, zapomnij o wszystkim, czego nauczyły Cię gry pokroju Call of Duty, Dooma czy Battlefielda – za to sprawdź nasz poradnik przetrwania.
W grze STALKER 2 będziesz musiał bowiem dokładnie przygotować się do każdego opuszczenia bezpiecznej bazy, uważać na anomalie w terenie i liczyć każdą sztukę amunicji oraz apteczki. To bardzo wymagająca gra nawet na „łatwym” poziomie trudności, dlatego proponujemy porady na start dla wszystkich początkujących oraz powracających do Zony stalkerów.
W wielu bazach funkcjonuje technik, który poza ulepszaniem sprzętu zajmuje się jego naprawą. Absolutnie nie czekaj, aż pasek stanu się obniży, bo ceny napraw potrafią wielokrotnie przewyższać koszt nowych egzemplarzy. Uszkodzona broń będzie się co chwilę zacinać, czyniąc wymiany ognia znacznie trudniejszymi. Kombinezon z kolei nie będzie Cię chronić tak dobrze, jak powinien.
Odwiedzaj często technika i od razu naprawiaj wszystkie uszkodzenia ulubionego ekwipunku. Nie zbieraj z terenu niesprawnej broni oznaczonej czerwoną tarczą – nie będziesz mógł jej sprzedać, a koszt naprawy może przekroczyć ewentualne zyski.
W STALKER-ze 2 musisz pilnować tego, ile łupów niesiesz w plecaku. Każda rzecz zabierana ze skrzynek lub ciał poległych przeciwników ma swoją wagę – jeśli weźmiesz zbyt dużo, będziesz iść coraz wolniej i szybciej tracić staminę potrzebną do biegu i skoków. A przekroczenie maksymalnego udźwigu sprawi, że nie ruszysz się z miejsca.
Uważaj nawet na apteczki, amunicję i jedzenie – pojedynczo nie ważą dużo, ale zbierane na zapas potrafią być cięższe niż karabin. Zawsze będziesz musiał zdecydować, w jaką broń się wyposażyć i czy opłaca się zabierać nowe zdobycze. Szybki marsz często bywa lepszym wyborem niż nowy karabin. Dobrze przemyśl ekwipunek przed każdym wyjściem z bazy – nadmiarowe rzeczy chowaj w skrytce w bazie, a nawet w terenie – nikt ich stamtąd nie ruszy.
W świecie gry rozsiane są zielone skrzynki oraz nieco większe, w naturalnym kolorze drewna. Rozbijaj je nożem, by nie tracić cennych pocisków – w zielonych znajdziesz paczki z amunicją i granaty, a w tych drugich jedzenie. Ważne są też biało-zielone pudełka skrywające apteczki i bandaże.
Przemierzając Zonę, często usłyszysz odgłosy strzelaniny. Będą to albo walczące ze sobą frakcje, albo starcia ludzi z mutantami. Nie bierz udziału w każdej wymianie ognia, jeśli nie musisz – przeczekaj ją z daleka, a potem sprawdź ciała, by łatwo zdobyć apteczki i amunicję. Zdecydowanie unikaj potyczek z mutantami – stracisz mnóstwo pocisków i bandaży, nie zyskując nic w zamian.
Zona pełna jest różnych anomalii, które mogą Cię zranić lub odrzucić – wiele z nich da się na chwilę dezaktywować, rzucając śrubę, lub po prostu ominąć. Ale anomalie potrafią być sojusznikiem w walce, zwłaszcza z mutantami. Uciekaj przed nimi tak, by naprowadzić je na zabójczy efekt – mutant zginie natychmiast, a Ty oszczędzisz mnóstwo amunicji.
Początkowo nie będzie Cię stać na zakup nowych broni. Na mapie znajdziesz jednak oznaczone miejsca różnych skrytek – sprawdzaj je po drodze, bo to właśnie tam możesz odkryć nowy karabin lub lepszy kombinezon.
Przemierzając Zonę, będziesz zdobywać różne artefakty. Można je sprzedawać, ale pełnią one również funkcję szybkich ulepszeń do kombinezonu, zmieniając jego parametry ochrony przed różnymi czynnikami. Uważaj jednak, bo niektóre mają podwójne działanie. Zielona właściwość zwiększa ochronę, czerwona – zmniejsza. Musisz więc uważnie balansować wpływ artefaktów, a nawet zmieniać je wielokrotnie w trakcie wyprawy. Czasami bardziej przydatna będzie ochrona przed toksycznymi wyziewami, a w innych przypadkach przed promieniowaniem.
Podczas strzelanin zawsze staraj się celować w głowę – pokonasz przeciwnika znacznie szybciej, a w późniejszej fazie, przy opancerzonych żołnierzach, to jedyny słaby punkt, którego kilkakrotne trafienie może ich położyć. To samo dotyczy mutantów.
Każdy karabin korzysta z amunicji innego kalibru. Zawsze dokładnie sprawdzaj, jakiej akurat potrzebujesz. Nie zbieraj wszystkich nabojów, bo szybko się przeciążysz. Dobieraj tę amunicję, która pasuje do przenoszonej broni. Nie zbieraj z terenu zepsutej broni, ale pamiętaj, że możesz na niej użyć przycisku rozładowania i zabrać tylko amunicję.
Wprawdzie w grze istnieje funkcja automatycznego zapisu, ale korzystaj również z szybkiego save’a ukrytego pod klawiszem F5 i ręcznego dostępnego w menu gry – zwłaszcza przed jakimś ważnym wydarzeniem i po nim. To samo dotyczy walki, a także rozmów z postaciami pobocznymi, podczas których może pojawić się opcja wyboru dalszego postępowania.
Fabuła gry stopniowo zapoznaje Cię z kolejnymi rejonami ogromnej mapy. Możesz od razu iść wszędzie, ale raczej zapomnij o samodzielnej wyprawie do Prypeci na północy na samym początku zabawy. Piesza wycieczka zajmie bardzo dużo czasu, poza tym w Zonie cyklicznie pojawia się śmiercionośna emisja – niebo robi się wtedy czerwone i żaden kombinezon Cię przed tym nie ochroni. Konieczne jest wówczas szybkie dotarcie do jakiegoś murowanego budynku – zawsze więc warto być niedaleko takiego miejsca.
W bazach zagaduj do innych stalkerów i zmieniaj częstotliwość radia. Czasami możesz usłyszeć jakąś cenną plotkę, np. o lokalizacji czyjejś skrytki, gdzie jest szansa natrafić na wart zachodu łup.
STALKER 2 ma powolne tempo rozgrywki. Nie spiesz się, nie wbiegaj w każde dziwne miejsce na mapie, nie atakuj przeciwników frontalnie, strzelając z biodra. Zawsze kucnij za jakąś zasłoną, dobrze wyceluj – tu liczy się każdy pocisk! Często warto przestawić tryb strzelania na ogień pojedynczy. Dobrze przygotuj się do każdego wyjścia z bazy – pamiętaj o zapasie apteczek i właściwej amunicji. Weź najwyżej dwie sztuki broni, ewentualnie trzecią zapasową. Dobrym wyborem zawsze jest strzelba i karabinek.
Jeśli więc zamierzasz zagrać w grę STALKER 2, te porady powinny być Twoim credo. Zanim jednak wyruszysz do Zony, sprawdź wymagania sprzętowe Stalkera 2.
Mogą Cię zainteresować: