Jak tam postanowienia noworoczne? Ktoś sobie obiecywał, że będzie mniej grał w gry? Że wyda na sprzęt mniej pieniędzy? Możecie o tym zapomnieć.
Początek stycznia 2022 r. przyniósł prawdziwą bombę. Na targach CES2022 Jim Ryan, szef Sony Interactive Entertainment, zaprezentował nam PlayStation VR 2 wraz z kontrolerami nowej generacji PlayStation VR2 Sense. Kiedy premiera PSVR2? Czego możemy oczekiwać? Czy to nowy etap w dążeniu do imersji totalnej? Wygląda na to, że odpowiedzi możemy się doczekać jeszcze w 2022 roku.
Spis treści:
Na targach CES2022 nie podano dokładnej daty premiery PS VR2, ale wiadome jest, że Goertek podpisał duży kontrakt na dostawę podzespołów dla japońskiej firmy zajmującej się technologią VR. Jeśli wziąć pod uwagę, że Goertek dostarczał podzespoły dla Sony do pierwszej generacji PS VR, zaczyna się to układać w logiczną całość.
Dodatkowo, raport Bloomberga z czerwca 2021 typuje datę premiery PlayStation VR 2 na wakacje 2022.
Zbiega się to z doniesieniami analityka Apple i technologii VR Ming-Chi Kuo (za pośrednictwem strony news.nweon.com), który podaje, że prawdopodobna data premiery wypadnie w drugim kwartale 2022 roku.
Sony milczy w tej kwestii i z pewnością będzie trzymać tę informację w tajemnicy tak długo, jak się da. Nie ma jednak powodu, by sądzić, że cena będzie niższa niż cena PSVR, czyli 399$ (ok. 1200 zł).
Jim Ryan zapowiedział:
Dynamiczny rendering powiązany z technologią eye-trackingu ma za zadanie wyostrzać obraz w miejscu, w które akurat patrzy gracz. Cztery kamery na headsecie mają śledzić pozycję kontrolerów, a kamera na podczerwień pozwoli na granie nawet w kompletnych ciemnościach.
Niestety dużym minusem jest konieczność łączności z PS5 za pomocą kabla USB-C.
Specyfikacja techniczna headsetu PlayStation VR 2:
Budowa kontrolerów PlayStations VR2 Sense wygląda następująco:
Pierwsze PlayStation VR zaprezentowano na targach E3 w 2014 r. a wyszło w 2016 roku. To niecałe sześć lat od dnia prezentacji Sony na CES2022, ale w technologii sześć lat to szmat czasu. Pokazuje to chociażby rozwój konkurencji, jak Oculus Quest 2, HTC Vive 2 czy HP Reverb G2. Japoński producent musiał wiele zmienić, chcąc dotrzymać im tempa. Jakie ulepszenia zastosowali?
Gogle PlayStation VR 2 mają wszystko to, co PSVR i dodatkowo:
Nie da się ukryć, że to ewidentnie zmiany na plus. Czy PlayStation VR 2 nawiąże równą walkę z Oculusem? Tego dowiemy się dopiero, jak wyjdzie.
Bez zmian pozostaje tryb wyświetlania: OLED oraz częstotliwość odświeżania: 90 Hz lub 120 Hz
Pierwszą grą wypuszczoną na PS VR2 będzie Horizon: Call of the Mountain produkcji studia Guerilla Games.
Horizon: Call of the Mountain jest kontynuacją udanej gry Horizon Zero Dawn, gdzie gracz wcielał się w Aloy – wojowniczą dziewczynę poszukującą przygód w świecie zdominowanym przez mechaniczne zwierzęta. To dobry start, ale żeby nawiązać walkę o gracza z Metą potrzeba czegoś więcej.
Serwis UploadVR potwierdza lub przypuszcza wypuszczenie jeszcze kilku tytułów. Według nich planowane gry na PlayStation VR 2 to:
Oprócz tego wsparcie powinny otrzymać niektóre gry z PSVR:
Czy to wszystko? Na pewno nie, a przynajmniej mamy nadzieję, bo przy liście gier na Oculus Quest 2 wyglądałoby to blado. PlayStation VR 2 każe nam mieć nadzieję na konwersję przynajmniej niektórych tytułów dostępnych na pierwszej generacji PSVR, a trochę ich jest. Wystarczy wspomnieć o Astro Bot, Moss, Paper Beast czy I Expect You To Die.
Oczekiwania wobec Sony są ogromne, a od tego, czy japoński producent im sprosta, zależy sukces komercyjny PS VR2.
Kompatybilność w przód nie była pierwotnie możliwa, ponieważ HD Camera dedykowana PS5 nie zestrajała się z goglami VR. Można byłoby się posłużyć kamerą z PS4, ale wtyczka nie pasowała.
Tutaj pomocną dłoń wyciągnęło samo Sony, oferując prostą przejściówkę pod USB 3.0. W sumie ten ruch nie powinien dziwić. Lepiej dać graczom gotowe rozwiązanie i jeszcze na tym zarobić, niż pozwolić im znaleźć rozwiązanie na własną rękę i następnie wozić się z pozwami jak w przypadku geohota w 2010 roku.
Reasumując, jeśli ktoś ma PSVR i kupi PS5, nie musi dokupować PSVR 2, żeby nadal wygodnie grać. Ale warto.
Podobnie jak kompatybilność w przód, kompatybilność wsteczna będzie istotna dla użytkowników. Oczywiście hardkorowcy nie zastanawiają się nad tym, ile to wszystko będzie kosztowało i czy opłaca się kupować PS5 tylko dla PSVR2. Prawda jest taka, że oni PlayStation 5 mają od dawna.
Niemniej jednak obchodzi ich odpowiedź na jedno pytanie: “kiedy?”. A gdy odpowiedź padnie, będą stać pod sklepami, krzycząc hasło: “Zamknij się i weź moją kasę!” niczym Fry z Futuramy na znanym memie.
Nie zmienia to jednak faktu, że spore grono konsolowców mogłoby się skusić na zakup PSVR2, gdyby nie wiązało się to z koniecznością zakupu PS5.
Nie oszukujmy się, dla osób, które min-maxing z gier przekładają na świat rzeczywisty, każdy niepotrzebny wydatek jest… cóż, niepotrzebny. A może to celowy zabieg Sony, by zmusić opornych do zakupu nowej konsoli? Tego nie wiemy.
Niestety na targach CES2022 na pytanie Steve’a Totilo o kompatybilność wsteczną, Sony odpowiedziało jedynie, że to koniec ogłoszeń.
Widać wyraźnie, że PlayStation VR 2 to odpowiedź Sony na produkt Mety.
Wypuszczona w 2016 roku pierwsza generacja PlayStation VR dzielnie trzymała poziom, ale ostatecznie musiała ustąpić Oculusowi, który wyszedł w październiku 2020 r.
Cena Oculus Quest 2 to 299$ za wersję 128-gigową i 399$ za wersję 256-gigową, a więc koszt porównywalny z PSVR. Jeżeli Sony zdecyduje się utrzymać poziom cenowy PlayStation VR 2, pieniądze nie będą decydującym czynnikiem zakupowym.
Na pewno ogromną zaletą PlayStation VR 2 będzie brak konieczności logowania na Facebooka, aby korzystać z gogli. W świetle wątpliwych, mówiąc delikatnie, informacji pojawiających się na temat giganta mediów społecznościowych spora liczba graczy może nawet chcieć dopłacić w zamian za większą swobodę i ochronę prywatności.
Na korzyść Oculus Quest 2 przemawia to, że do jego używania nie jest wymagana konsola PlayStation, a tym bardziej najnowsze (i zarazem najdroższe) PS5. Sprzętu można używać zaraz po wyjęciu z pudełka.
Mogą Cię zainteresować: