Profesjonalna scena esportowa nie bierze jeńców. Jeśli tylko istnieje sposób, by zyskać choćby milisekundę przewagi nad rywalami, największe organizacje nie będą patrzeć na kwotę na fakturze, tylko wyciągną portfele. Na najwyższym poziomie rozgrywek często właśnie milisekundy decydują o zwycięstwie lub porażce. A Nvidia Reflex może Ci te milisekundy dać. Jeśli tylko Cię stać.
W tym artykule dowiesz się, co to jest Nvidia Reflex i jak działa. Wyjaśniamy także, czym są opóźnienia i dlaczego ważne tak ważne dla graczy jest ich zmniejszanie.
Spis treści:
Nvidia zaprezentowała technologię Reflex we wrześniu 2020 wraz z nowymi kartami serii GeForce RTX 3000. Od tego czasu Reflex to jedna ze sztandarowych technologi Nvidii dla graczy. Jest ona stosowana w dużej liczbie gier FPS i zdobywa tam coraz większą popularność.
Dzisiaj wytłumaczymy, czym jest i jak działa Nvidia Reflex, ale najpierw musimy poruszyć kwestię opóźnienia, bo to ono jest tutaj główną osią rewolucji.
Opóźnienie to czas od wykonania akcji do zobaczenia efektu tej akcji. W tym wypadku akcją będzie poruszenie myszką, a efektem zmiana pozycji kursora na ekranie.
Im mniejsze opóźnienie, tym szybciej zauważymy przesunięcie kursora.
Niskie opóźnienie jest szczególnie ważne w szybkich grach FPS czy MOBA. Nie chcemy przecież, aby opóźnienie zabrało nam headshota sprzed nosa.
Na opóźnienie w grach będzie wpływało opóźnienie systemu oraz opóźnienie sieci.
Aby akcja została wyświetlona na ekranie, musimy najpierw poruszyć myszką. Następnie sygnał z myszki jest przekazywany do komputera, który go interpretuje. Dopiero na koniec komputer wysyła informację do naszego monitora, który wyświetla obraz. Dlatego na opóźnienie systemu komputerowego będzie składać się:
Opóźnienie myszy może mieć szereg przyczyn od zastosowanych przełączników, przez rodzaj sensora w myszce, aż do jakości kabla. Każda mysz będzie posiadała opóźnienie, ale różnica w opóźnieniu pomiędzy dobrą a słabą myszką może wynosić nawet 40ms. Może nie brzmi to jak wiele, ale różnica jest odczuwalna.
Opóźnienie komputera zależy od tego, jak szybko po naciśnięciu przycisku nasz komputer jest w stanie przetworzyć te dane.
Im większa wydajność sprzętu, tym szybciej przekaże on obraz do monitora.
To właśnie komputer jest najczęstszym wąskim gardłem całego zestawu. Znaczenie będzie tutaj miało obciążenie procesora, karty graficznej, czy nawet system operacyjny. Szybkość przetwarzania danych jest powiązana również z silnikiem gry, który może wprowadzać własne opóźnienie. Zwiększenie lub zmniejszenie liczby klatek na sekundę, także wpłynie na opóźnienie.
Z kolei monitory posiadają tak zwany input lag. Jest to czas od otrzymania informacji od komputera do wyświetlenia kolejnej klatki obrazu. Najlepszym input lagiem mogą pochwalić się ekrany wykonane w technologii OLED.
Z opóźnieniami sieciowymi spotkamy się, w każdej grze online multiplayer.
Wpływ na opóźnienia sieciowe ma przede wszystkim jakość naszego łącza internetowego.
Najniższym opóźnieniem może pochwalić się Internet światłowodowy. Jego opóźnienie może wynosić nawet mniej niż 1ms.
Na nasze opóźnienie w grze online wpływa także lokalizacja serwerów gry. Im dalej znajduje się serwer, tym dłuższy dystans muszą pokonać dane i zajmie to więcej czasu.
Na najwyższym poziomie rozgrywek zawodnicy grają bez opóźnienia sieciowego, a ping wynosi 0ms. Wówczas tylko redukcja opóźnienia systemowego może dać przewagę. Trzeba też pamiętać, że zdarzają się sytuacje gdy umieszczenie zawodników w e-sportowym środowisku jest niemożliwe i trzeba grać w sieci.
Nvidia Reflex jest zestawem technik GPU, wyświetlaczy G-SYNC i oprogramowania, które ma na celu zmierzyć i obniżyć opóźnienie.
Opóźnienie obniżane przez Reflex, jest obniżeniem całkowitym. Technologia Nvidia Reflex zapewnia niższe opóźnienie całego systemu.
Dzięki Nvidia Reflex poprawimy nie tylko czas reakcji, ale także naszą precyzję.
Nvidia Reflex już teraz jest funkcją w wielu grach, w których czas reakcji jest krytyczny. Reflex wspierany jest na kartach GeForce. Nvidia wraz z partnerami zaprezentowała także myszki i monitory z Reflex, które pozwolą na dalsze obniżenie opóźnienia.
Zazwyczaj gry i ich silniki stosują prerendering klatek. Karta graficzna wyciska z siebie siódme poty, a następnie czeka, aż nasz procesor przetworzy kolejkę renderowania. To rozwiązanie pozwala zmaksymalizować poziom FPS, jednak zwiększa też opóźnienie. Nie przekroczymy tutaj fizycznych ograniczeń sprzętu, karta graficzna zawsze musi czekać na procesor.
Nvidia Reflex przez zaawansowany algorytm synchronizuje prace procesora i karty graficznej, aby zapewnić niższe opóźnienia. Reflex wprowadza wiele zmian, dlatego wymaga bezpośredniej integracji w danej grze.
Obecnie Reflex wspierany jest w następujących grach:
Technologia Nvidia Reflex jest wspierana tylko przez GPU Nvidii od serii 900 i nowsze. Oznacza to, że aby skorzystać z tej funkcji w grze należy mieć kartę z graficzną z niżej wymienionych serii:
Dostępne są, także myszki oferujące specjalne usprawnienia Nvidia Reflex np.:
Gdy posiadasz kartę graficzną GeForce kompatybilną z technologią Reflex, możesz w prosty sposób włączyć tę funkcję w grze:
Przy włączaniu Nvidia Reflex, możemy czasami zobaczyć opcję ”boost”, lub ”dopalacz”. Opcja ta, dodatkowo zmniejsza opóźnienie o kilka ms.
Na opóźnienie systemowe składa się wiele mniejszych opóźnień. Z tego powodu do zmierzenia całkowitego opóźnienia potrzebujemy specjalnych narzędzi.
Jednym z tych urządzeń jest analizator opóźnień w czasie rzeczywistym Nvidia LDAT (ang. Latency Display Analysis Tool). To małe urządzenie przyczepiamy do monitora, oraz podpinamy do naszej myszki. Następnie analizator mierzy czas pomiędzy kliknięciem myszki a zmianą położenia pikseli na monitorze. LDAT jest dokładny co do 0.1ms, przez co wykorzystywany jest w profesjonalnych pomiarach. Dlatego raczej nie będzie dane nam go używać w domowych warunkach.
Kolejną opcją na zmierzenie opóźnienia systemu jest monitor z funkcją analizatora opóźnień Nvidia Reflex. Nie będzie on tak dokładny jak profesjonalny analizator Nvidia LDAT, jednak bez problemu znajdziemy taki monitor w sklepie. A same wyniki również będą zadowalające.
Funkcja Nvidia Reflex w grach pozwala, także na implementację statystyk dotyczących opóźnienia bezpośrednio w grze.
Jeśli twój sprzęt obsługuje funkcjonalność Nvidia Reflex, to jak najbardziej polecamy używanie tej opcji w każdej możliwej grze. Reflex zmniejsza opóźnienie bez żadnych skutków ubocznych. Dzięki temu gry są bardziej responsywne, a Twój czas reakcji i precyzja będą lepsze. Włącz Nvidia Reflex, aby zwiększyć swoje szanse na zwycięstwo w grach multiplayer i wspiąć się na sam szczyt tabeli.
Nvidia w swoich sterownikach oferuje funkcję Ultra-Low Latency Mode, która potrafi obniżyć input lag nawet o 33%. Funkcja ta w przeciwieństwie do Reflex nie potrzebuje specjalnej implementacji, więc działa w każdej grze.
AMD w sterownikach dla swoich kart graficznych posiada funkcję Radeon Anti-Lag. Tak jak Ultra-Low Latency Mode od Nvidii, działa ona w każdej grze i nie potrzebuje specjalnej implementacji.
Czy wyższe odświeżanie monitora, zapewnia niższe opóźnienie? Tak. Im wyższe odświeżanie monitora, tym niższe jego opóźnienie. W lepszych wrażeniach z gry pomagają także funkcje G-Sync i Freesync.
Czy karty Nvidia GeForce Titan wspierają Reflex? Tak, karty Nvidia Titan od Nvidia Titan X, aż do Nvidia Titan RTX wspierają funkcję Nvidia Reflex.
Źródła: Nvidia
Mogą Cię zainteresować: