Nvidia Reflex – jak zmniejszyć opóźnienia w grach i czy zawsze jest to możliwe?

| autor: Dominik Broszczak | Przeczytasz w 6 minut
Zwiększ rozmiar tekstu
Nvidia Reflex – jak zmniejszyć opóźnienia w grach i czy zawsze jest to możliwe?

Profesjonalna scena esportowa nie bierze jeńców. Jeśli tylko istnieje sposób, by zyskać choćby milisekundę przewagi nad rywalami, największe organizacje nie będą patrzeć na kwotę na fakturze, tylko wyciągną portfele. Na najwyższym poziomie rozgrywek często właśnie milisekundy decydują o zwycięstwie lub porażce. A Nvidia Reflex może Ci te milisekundy dać. Jeśli tylko Cię stać.

W tym artykule dowiesz się, co to jest Nvidia Reflex i jak działa. Wyjaśniamy także, czym są opóźnienia i dlaczego ważne tak ważne dla graczy jest ich zmniejszanie.

Spis treści:

Popularność Nvidia Reflex

Nvidia zaprezentowała technologię Reflex we wrześniu 2020 wraz z nowymi kartami serii GeForce RTX 3000. Od tego czasu Reflex to jedna ze sztandarowych technologi Nvidii dla graczy. Jest ona stosowana w dużej liczbie gier FPS i zdobywa tam coraz większą popularność.

Dzisiaj wytłumaczymy, czym jest i jak działa Nvidia Reflex, ale najpierw musimy poruszyć kwestię opóźnienia, bo to ono jest tutaj główną osią rewolucji.

Czym jest opóźnienie?

Opóźnienie to czas od wykonania akcji do zobaczenia efektu tej akcji. W tym wypadku akcją będzie poruszenie myszką, a efektem zmiana pozycji kursora na ekranie.

Im mniejsze opóźnienie, tym szybciej zauważymy przesunięcie kursora.

Niskie opóźnienie jest szczególnie ważne w szybkich grach FPS czy MOBA. Nie chcemy przecież, aby opóźnienie zabrało nam headshota sprzed nosa.

Na opóźnienie w grach będzie wpływało opóźnienie systemu oraz opóźnienie sieci.

Opóźnienie systemowe – z czego wynika?

Opóźnienie systemowe
Opóźnienie systemowe

Aby akcja została wyświetlona na ekranie, musimy najpierw poruszyć myszką. Następnie sygnał z myszki jest przekazywany do komputera, który go interpretuje. Dopiero na koniec komputer wysyła informację do naszego monitora, który wyświetla obraz. Dlatego na opóźnienie systemu komputerowego będzie składać się:

Opóźnienie myszy

Opóźnienie myszy może mieć szereg przyczyn od zastosowanych przełączników, przez rodzaj sensora w myszce, aż do jakości kabla. Każda mysz będzie posiadała opóźnienie, ale różnica w opóźnieniu pomiędzy dobrą a słabą myszką może wynosić nawet 40ms. Może nie brzmi to jak wiele, ale różnica jest odczuwalna.

Opóźnienie komputera

Opóźnienie komputera zależy od tego, jak szybko po naciśnięciu przycisku nasz komputer jest w stanie przetworzyć te dane.

Im większa wydajność sprzętu, tym szybciej przekaże on obraz do monitora.

To właśnie komputer jest najczęstszym wąskim gardłem całego zestawu. Znaczenie będzie tutaj miało obciążenie procesora, karty graficznej, czy nawet system operacyjny. Szybkość przetwarzania danych jest powiązana również z silnikiem gry, który może wprowadzać własne opóźnienie. Zwiększenie lub zmniejszenie liczby klatek na sekundę, także wpłynie na opóźnienie.

Opóźnienie wyświetlacza

Z kolei monitory posiadają tak zwany input lag. Jest to czas od otrzymania informacji od komputera do wyświetlenia kolejnej klatki obrazu. Najlepszym input lagiem mogą pochwalić się ekrany wykonane w technologii OLED.

Opóźnienia sieciowe – kiedy stanowią problem?

Z opóźnieniami sieciowymi spotkamy się, w każdej grze online multiplayer.

Wpływ na opóźnienia sieciowe ma przede wszystkim jakość naszego łącza internetowego.

Najniższym opóźnieniem może pochwalić się Internet światłowodowy. Jego opóźnienie może wynosić nawet mniej niż 1ms.

Na nasze opóźnienie w grze online wpływa także lokalizacja serwerów gry. Im dalej znajduje się serwer, tym dłuższy dystans muszą pokonać dane i zajmie to więcej czasu.

Na najwyższym poziomie rozgrywek zawodnicy grają bez opóźnienia sieciowego, a ping wynosi 0ms. Wówczas tylko redukcja opóźnienia systemowego może dać przewagę. Trzeba też pamiętać, że zdarzają się sytuacje gdy umieszczenie zawodników w e-sportowym środowisku jest niemożliwe i trzeba grać w sieci.

Co to Nvidia Reflex?

Nvidia Reflex jest zestawem technik GPU, wyświetlaczy G-SYNC i oprogramowania, które ma na celu zmierzyć i obniżyć opóźnienie.

Opóźnienie obniżane przez Reflex, jest obniżeniem całkowitym. Technologia Nvidia Reflex zapewnia niższe opóźnienie całego systemu.

Scenariusz - opóźnienie bez Reflex
Scenariusz – opóźnienie bez Reflex

Dzięki Nvidia Reflex poprawimy nie tylko czas reakcji, ale także naszą precyzję.

Nvidia Reflex już teraz jest funkcją w wielu grach, w których czas reakcji jest krytyczny. Reflex wspierany jest na kartach GeForce. Nvidia wraz z partnerami zaprezentowała także myszki i monitory z Reflex, które pozwolą na dalsze obniżenie opóźnienia.

Scenariusz - opóźnienie z Reflex
Scenariusz – opóźnienie z Reflex

Jak działa Nvidia Reflex?

Zazwyczaj gry i ich silniki stosują prerendering klatek. Karta graficzna wyciska z siebie siódme poty, a następnie czeka, aż nasz procesor przetworzy kolejkę renderowania. To rozwiązanie pozwala zmaksymalizować poziom FPS, jednak zwiększa też opóźnienie. Nie przekroczymy tutaj fizycznych ograniczeń sprzętu, karta graficzna zawsze musi czekać na procesor.

Nvidia Reflex przez zaawansowany algorytm synchronizuje prace procesora i karty graficznej, aby zapewnić niższe opóźnienia. Reflex wprowadza wiele zmian, dlatego wymaga bezpośredniej integracji w danej grze.

Nvidia Reflex – lista gier

Obecnie Reflex wspierany jest w następujących grach:

  • Apex Legends
  • Battlefield 2042
  • Bright Memory Infinite
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Call of Duty: Modern Warfare
  • Call of Duty: Warzone
  • Call of Duty: Vanguard
  • CRSED: F.O.A.D
  • Deathloop
  • Destiny 2
  • Enlisted
  • Escape from Tarkov
  • F.I.S.T. Forged in Shadow Torch
  • Fortnite
  • Ghostrunner
  • God of War
  • GRIT
  • iRacing
  • Kovaak 2.0
  • Midnight Ghost Hunt
  • Mordhau
  • NARAKA: BLADEPOINT
  • Overwatch
  • Quake: Champions
  • Rainbow Six Siege
  • Rainbow Six Extraction
  • Ready or Not
  • Rust
  • Shadow Warrior 3
  • Super People
  • Splitgate
  • Valorant
  • Warface
  • War Thunder.

Karty graficzne wspierające Nvidia Reflex

Technologia Nvidia Reflex jest wspierana tylko przez GPU Nvidii od serii 900 i nowsze. Oznacza to, że aby skorzystać z tej funkcji w grze należy mieć kartę z graficzną z niżej wymienionych serii:

  • GeForce GTX 900
  • GeForce GTX 1000
  • GeForce GTX 1600
  • GeForce RTX 2000
  • GeForce RTX 3000

Myszki wspierające Reflex

Dostępne są, także myszki oferujące specjalne usprawnienia Nvidia Reflex np.:

  • Corsair: KATAR Pro Wireless, Dark Core RGB Pro oraz Pro SE, Gaming M65 Elite Black, Nightsword RGB
  • Asus: ROG Chakram
  • Roccat: Kone Pro oraz Pro Air, Burst Pro AIMO
  • MSI: Clutch GM41 Lightweight V2
  • Razer Basilisk Ultimate, DeathAdder V2 oraz V2 Pro, Viper Ultimate
  • SteelSeries: Rival 3

Jak włączyć Nvidia Reflex?

Gdy posiadasz kartę graficzną GeForce kompatybilną z technologią Reflex, możesz w prosty sposób włączyć tę funkcję w grze:

  1. Uruchamiamy grę kompatybilną z Nvidia Reflex.
  2. Przechodzimy do ustawień gry.
  3. Wchodzimy w zakładkę grafika.
  4. Szukamy opcji Nvidia Reflex, a następnie klikamy na przełącznik, aby włączyć funkcję. Gotowe! Reflex jest już włączony, a nasze opóźnienie w grze obniżone.

Przy włączaniu Nvidia Reflex, możemy czasami zobaczyć opcję ”boost”, lub ”dopalacz”. Opcja ta, dodatkowo zmniejsza opóźnienie o kilka ms.

Jak włączyć Nvidia Reflex?

Jak mierzone jest opóźnienie systemowe w grach?

Na opóźnienie systemowe składa się wiele mniejszych opóźnień. Z tego powodu do zmierzenia całkowitego opóźnienia potrzebujemy specjalnych narzędzi.

Jednym z tych urządzeń jest analizator opóźnień w czasie rzeczywistym Nvidia LDAT (ang. Latency Display Analysis Tool). To małe urządzenie przyczepiamy do monitora, oraz podpinamy do naszej myszki. Następnie analizator mierzy czas pomiędzy kliknięciem myszki a zmianą położenia pikseli na monitorze. LDAT jest dokładny co do 0.1ms, przez co wykorzystywany jest w profesjonalnych pomiarach. Dlatego raczej nie będzie dane nam go używać w domowych warunkach.

Nvidia LDAT

Kolejną opcją na zmierzenie opóźnienia systemu jest monitor z funkcją analizatora opóźnień Nvidia Reflex. Nie będzie on tak dokładny jak profesjonalny analizator Nvidia LDAT, jednak bez problemu znajdziemy taki monitor w sklepie. A same wyniki również będą zadowalające.

Funkcja analizatora opóźnień Nvidia Reflex

Funkcja Nvidia Reflex w grach pozwala, także na implementację statystyk dotyczących opóźnienia bezpośrednio w grze.

Czy warto używać Nvidia Reflex?

Jeśli twój sprzęt obsługuje funkcjonalność Nvidia Reflex, to jak najbardziej polecamy używanie tej opcji w każdej możliwej grze. Reflex zmniejsza opóźnienie bez żadnych skutków ubocznych. Dzięki temu gry są bardziej responsywne, a Twój czas reakcji i precyzja będą lepsze. Włącz Nvidia Reflex, aby zwiększyć swoje szanse na zwycięstwo w grach multiplayer i wspiąć się na sam szczyt tabeli.

Czy istnieją Alternatywy dla technologii Nvidia Reflex?

Nvidia w swoich sterownikach oferuje funkcję Ultra-Low Latency Mode, która potrafi obniżyć input lag nawet o 33%. Funkcja ta w przeciwieństwie do Reflex nie potrzebuje specjalnej implementacji, więc działa w każdej grze.

AMD w sterownikach dla swoich kart graficznych posiada funkcję Radeon Anti-Lag. Tak jak Ultra-Low Latency Mode od Nvidii, działa ona w każdej grze i nie potrzebuje specjalnej implementacji.


Czy wyższe odświeżanie monitora, zapewnia niższe opóźnienie? Tak. Im wyższe odświeżanie monitora, tym niższe jego opóźnienie. W lepszych wrażeniach z gry pomagają także funkcje G-Sync i Freesync.

Czy karty Nvidia GeForce Titan wspierają Reflex? Tak, karty Nvidia Titan od Nvidia Titan X, aż do Nvidia Titan RTX wspierają funkcję Nvidia Reflex.


Źródła: Nvidia

Mogą Cię zainteresować:

Fanatyk nowych technologii i sprzętu komputerowego. W wolnym czasie gra w gry, lub przykręca śrubki. Z natury jest zakupoholikiem. Nie potrafi się oprzeć dobrej okazji.
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Jak go oceniasz?
5/5 - (5 głosów)

Czytaj Więcej


Polecane produkty