GeForce RTX 4000 – wszystko o nowych kartach graficznych NVIDIA

Autor
Miłosz "AlexB" Szubert
Filmoznawca z wykształcenia. Interesuje się wszystkim, co interesujące. Fan tenisa, koszykówki, komiksów, dobrych książek i gier strategicznych Paradoxu. Od niedawna domorosły Mistrz Gry (podobno wychodzi mu to całkiem nieźle).
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Jak go oceniasz?
4.9/5 - (7 głosów)
| autor: Miłosz "AlexB" Szubert |Przeczytasz w 5 minut
Zwiększ rozmiar tekstu
GeForce RTX 4000 – wszystko o nowych kartach graficznych NVIDIA

Czas plotek i spekulacji w końcu dobiegł końca. Firma Nvidia w końcu oficjalnie zaprezentowała układy graficzne nowej generacji z serii GeForce RTX 40. Na pierwszy ogień poszły RTX 4090 i RTX 4080 – obie oparte na nowej architekturze Ada Lovelace (nazwanej na cześć brytyjskiej matematyczki, która w XIX wieku napisała logarytm przeznaczony na maszynę analityczną, przez co uważa się ją za pierwszą w historii programistkę).

Spis treści:

Czego spodziewamy się po RTX 4090 i RTX 4080?

Nvidia GeForce RTX 4090 będzie posiadała 76 miliardów tranzystorów, 16 384 rdzenie CUDA i 24 GB pamięci GDDR6X. Natomiast GeForce RTX 4080 pojawi się na rynku w dwóch wersjach. Jedna z nich otrzyma 7680 rdzeni CUDA oraz 12 GB pamięci VRAM, a druga, nieco potężniejsza, 9 728 rdzeni CUDA i 16 GB pamięci GDDR6X.

To rzecz jasna dopiero początek. Nowa generacja kart firmy Nvidia kusi także innymi elementami, wśród których możemy wymienić chociażby (cytaty pochodzą z oficjalnej strony Nvidia):

  • strumieniowe multiprocesory z mocą obliczeniową do 83 teraflopsów (2 razy więcej w porównaniu z poprzednią generacją);
  • rdzenie RT trzeciej generacji o wydajności do 191 teraflopsów w trybie ray tracingu (2,8 raza więcej w porównaniu z poprzednią generacją);
  • rdzenie Tensor czwartej generacji o wydajności do 1,32 petaflopsa (5 razy więcej w porównaniu z poprzednią generacją przy wykorzystaniu akceleracji FP8);
  • Shader Execution Reordering (SER), znacząco zwiększający efektywność realizacji zadań poprzez zmianę harmonogramu ich wykonywania w locie, aby lepiej wykorzystać zasoby procesora graficznego. W konsekwencji wydajność ray tracingu może wzrosnąć nawet trzykrotnie, a liczba klatek na sekundę skoczyć o 25%;
  • podwójne enkodery Nvidii (NVENC), które skracają czas eksportu obrazu nawet o połowę i obsługują standard AV1 przyjęty przez takie programy, jak OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve i Discord.
Nowe karty GeForce RTX 4000
Nvidia GeForce RTX 4090

Nadchodzi DLSS 3

Jak podała firma Nvidia, RTX 4090 w niektórych przypadkach ma być do czterech razy szybszy niż RTX 3090 Ti (co możecie zobaczyć na dołączonych wykresach) i to bez większego poboru energii (450 W). I nie jest to wyłącznie zasługa wymienionych powyżej elementów. Podczas ostatniej prezentacji „Zieloni” zaprezentowali bowiem także trzecią generację technologii Deep Learning Super Sampling.

Nvidia Ada Lovelace
Nvidia RTX 4080
Nvidia RTX 4090

Dla przypomnienia Deep Learning Super Sampling (w skrócie DLSS) polega na wewnętrznym renderowaniu klatek w niższej rozdzielczości i skalowaniu ich przy użyciu dedykowanych akceleratorów AI wewnątrz procesorów graficznych RTX, zwanych rdzeniami Tensor. W konsekwencji wyraźnie zwiększa się płynność bez uszczerbku dla jakości obrazu czy responsywności.

Dowiedz się więcej o DLSS:
DLSS – jak wpływa na wydajność w grach?

Trzecia wersja tej technologii wprowadzi tzw. Optical Multi Frame Generation. Będzie ona generowała w całości nowe klatki, a nie tylko piksele, co przypomina interpolację ruchu stosowaną w telewizorach. Ponadto pojawi się technologia Nvidia Reflex, która synchronizuje GPU i CPU, eliminując kolejkę renderowania, a tym samym poprawiając responsywność i ewentualne opóźnienia.

Na ten moment ogłoszono, że DLSS 3 będzie współpracował z niektórymi najpopularniejszymi silnikami, takimi jak Unreal Engine i Unity. Wiemy też, że trwają prace nad stworzeniem wsparcia dla tej technologii w przeszło 35 grach. Na liście znalazły się takie pozycje, jak Cyberpunk 2077, Wiedźmin 3, Dying Light 2 czy Hogwarts Legacy. Niestety większość funkcji DLSS 3 będzie obsługiwana przez nowe rdzenie Tensor czwartej generacji i akcelerator Optical Flow architektury Ada Lovelace. Oznacza to, że technologia zadziała tylko na układach z rodziny GeForce RTX 40.

DLSS 3 gry

Nvidia wyjaśnia obawy względem zasilania RTX 40

Karty nowej generacji oznaczają również zmiany w standardzie zasilania. Układy graficzne nowej generacji z serii GeForce RTX 4000 korzystają z technologii ATX 3.0. Charakteryzuje się ona nowym 12+4-pinowym złączem 12VHPWR, które jest w stanie dostarczyć 150 W, 300 W, 450 W bądź 600 W do urządzeń korzystających z 12 szyn. Cztery piny są odpowiedzialne za bezpośrednią komunikację z procesorem graficznym.

Jeśli informacja ta wzbudza w Was obawę, że staniecie przed koniecznością wymiany swoich zasilaczy, to możecie spać spokojnie. Firma Nvidia zapewniła, że ATX 3.0 będzie kompatybilne z technologią ATX 2.0. W skład zestawu kart z rodziny GeForce RTX 4000 wejdzie specjalny adapter. Umożliwia on połączenie sprzętu z zasilaczem starszej generacji. Przejściówka będzie posiadała potrójną lub poczwórną wtyczkę, składającą się z ośmiu pinów po jednej stronie oraz nowego złącza 12VHPWR po drugiej. Co istotne, będzie ona na tyle zaawansowana, że zagwarantuje opcję odpowiedniego regulowania mocy GPU. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu aktywnych obwodów, które zamieniają status ośmiopinowej wtyczki na prawidłowe sygnały zgodne ze specyfikacją PCI Express 5.0 (ATX 3.0).

Wymagania dotyczące zasilania RTX 40

Oczywiście pojawią się pewne ograniczenia. Aby zaopatrzyć karty graficzne z rodziny GeForce RTX 4000 w moc, będzie konieczne posiadanie zasilacza obsługującego odpowiednią ilość watów. Oto wartości zalecane przez firmę Nvidia:

  • GeForce RTX 4090 o poborze mocy 450 W – zasilacz o mocy 850 W.
  • GeForce RTX 4080 16 GB o poborze mocy 320 W – zasilacz o mocy 750 W.
  • GeForce RTX 4080 12 GB o poborze mocy 285 W – zasilacz o mocy 700 W.

Kwestia wysokich temperatur

Istnieje jeszcze jeden problem. Organizacja PCI-SIG, zajmująca się rozwojem standardu PCI Express, zaznaczyła, że wykorzystywanie niektórych adapterów złącza 12VHPWR może prowadzić do generowania zbyt wysokich temperatur, co potencjalnie grozi naruszeniem bezpieczeństwa użytkowników. Firma Nvidia zapewniła jednak, że usterka ta dotyczyła wyłącznie prototypów i została już usunięta. Dzięki zastosowaniu odpowiednich poprawek na premierę kart wszystko powinno być już w porządku.

GeForce RTX 4000 – premiera i cena

Zacznijmy od tego, że ceny są dość zaporowe, lecz z pewnością znajdą się pasjonaci i poszukiwacze jak największej mocy, którzy zdecydują się na taki wydatek.

  • Nvidia GeForce RTX 4090 zadebiutuje na rynku 12 października tego roku. Model ten w naszym kraju wyceniono na 9399 zł.
  • Nvidia GeForce RTX 4080 o pojemności 12 GB i 16 GB ukażą się w listopadzie i będą kosztowały w Polsce odpowiednio 5299 zł i 7049 zł.
  • Warto też wspomnieć o RTX 4060 – ten ma trafić na rynek dopiero w styczniu 2023 roku w trakcie przyszłorocznej edycji targów CES w Las Vegas.

Krążą plotki, że premiera Nvidia GeForce RTX 4000 była opóźniona, ponieważ z ekonomicznego punktu widzenia po prostu się nie opłacała. Nie jest to zaskakujący krok, bo producent jest w stanie więcej wyciągnąć z obecnej serii RTX-ów. Takie delikatne opóźnienie może się przełożyć na bardzo dobre wyniki sprzedaży aktualnej partii kart graficznych.

Oto aktualne ceny kart graficznych Nvidia GeForce RTX 3000:

Komputronik Gaming Google News

Mogą Cię zainteresować:

Czytaj Więcej


Czytaj NANO