Nvidia Game Ready vs Nvidia Studio – które sterowniki lepiej sprawdzą się dla graczy? Testujemy

Autor
Daniel Bartosiewicz
Fan gier cRPG, klimatycznych uniwersum i dobrej fabuły. Poszukiwacz najlepszego stosunku cena/jakość. Najpierw pisał prace domowe, teraz pisze artykuły. Prywatnie bloger, maruda oraz niepraktykujący pasjonat zdrowego żywienia i sportów walki.
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Jak go oceniasz?
5/5 - (2 głosy)
| autor: Daniel Bartosiewicz |Przeczytasz w 6 minut
Zwiększ rozmiar tekstu
Nvidia Game Ready vs Nvidia Studio – które sterowniki lepiej sprawdzą się dla graczy? Testujemy

Masz świeżo kupiony komputer z kartą Nvidia Geforce. Podłączasz go do sieci, uruchamiasz system operacyjny i wchodzisz na stronę ze sterownikami do karty graficznej. Nvidia daje dwie możliwości: Studio Drivers oraz Game Ready Drivers. Jakie są różnice pomiędzy tymi dwoma sterownikami? Które sterowniki wybrać? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

Spis treści:

Dlaczego potrzebujemy sterowników?

Sterowniki to programy, które zazwyczaj uruchamiają się w tle wraz z systemem operacyjnym. Dzięki sterownikom system operacyjny jest w stanie rozpoznać urządzenie, a następnie rozpocząć z nim komunikację.

Niezależnie czy mowa tutaj o procesorze, karcie graficznej, czy prostym pendrive, każde z tych urządzeń wymaga sterowników do prawidłowego działania. Sterowniki do większości urządzeń są zintegrowane z systemem operacyjnym i nie potrzebują ciągłych aktualizacji. Dodatkowo jeśli posiadamy system Windows, usługa Update wykryje naszą konfigurację sprzętową i pobierze brakujące programy.

Sterowniki do kart graficznych

Ze sterownikami do kart graficznych sprawa wygląda inaczej. Co prawda Windows Update pobierze automatycznie sterowniki GPU, jednak nie będą one najnowsze. Jest to ważne, ponieważ wydajne działanie wielu gier i aplikacji 3D zależy w dużej mierze od optymalnych sterowników.

Producenci sprzętu wydają nowe sterowniki przystosowane do obsługi tych programów. W takiej sytuacji najnowsze sterowniki mogą dodać obsługę nowych funkcji, poprawić ich działanie, wyeliminować błędy, lub zwiększyć wydajność w takich programach, czasami nawet o kilkanaście procent.

Sterowniki Game Ready

Nvidia stworzyła Sterowniki Game Ready specjalnie dla graczy, którzy szukają najwyższej wydajności w grach.

Game Ready drivers aktualizowane są bardzo często. Wsparcie dla najnowszych gier, jest oferowane już w dniu ich premiery.

Sterowniki posiadają też specjalne funkcje przeznaczone do gier takie jak: Nvidia Freestyle, czy NIS (Nvidia Image Scaling).

  • Nvidia Freestyle to filtry, dzięki którym zmienimy wygląd naszej gry w czasie rzeczywistym. Podwyższenie kontrastu, filtr dla daltonistów czy tryb nocny dla lepszego snu po nocy zarwanej na grach.
  • NIS (Nvidia Image Scaling) pozwala na upscaling obrazu gry do natywnej rozdzielczości. W zamian za niewiele gorsze wrażenia wizualne możemy cieszyć się dużo wyższą wydajnością. Jest to wyjątkowo użyteczne zarówno przy słabszych jak i mocniejszych kartach graficznych.
  • Nvidia ShadowPlay – dzięki tej funkcji zapiszesz wszystkie epickie momenty z gry, które potem skleisz w Nvidia Studio w kompilacji na YouTube. Moment minął i nie udało Ci się nagrać? To nic. Funkcja Shadowplay rejestruje ostatnie 30 sekund rozgrywki. Zapiszesz je prostym skrótem klawiszowym.
  • Nvidia Ansel – narzędzie do selfików w grze? Nvidia Ansel pozwala wykonywać kozackie zrzuty ekranu 2D, 360° oraz 360° VR. Takich selfie Twoi znajomi sobie nie strzelą. Piękne zdjęcia z wnętrza gry dopełnią Twoje gamingowe social media.

Sterowniki Nvidia Studio

Nvidia optymalizuje sterowniki Studio z myślą o zastosowaniach profesjonalnych. Oferują one szereg funkcji dostępnych w sterowniku Game Ready, dodatkowo zwiększając stabilność w programach do obróbki grafiki, wideo czy obsługi SI.

Sterowniki Studio nie są jednak aktualizowane tak często jak Game Ready driver. Przez to specjalne optymalizacje pod gry mogą ukazywać się nieco później.

Nvidia dokładnie testuje każdą wersję sterowników Studio pod względem stabilności. Dzięki temu nigdy nie trzeba będzie martwić się o stratę progresu w swoim projekcie.

Test Nvidia Studio i Nvidia Game Ready – metodologia

Każdy z benchmarków zarówno w grach jak i aplikacjach przeprowadziliśmy trzy razy na obu wersjach sterowników. Następnie wyliczyliśmy średni wyniki z trzech testów, dla każdego zastosowania. Do wszystkich testów został wykorzystany komputer wyposażony w następujące podzespoły:

  • Procesor: AMD Ryzen 5 3600 4.0GHZ
  • Karta Graficzna: Nvidia Geforce GTX 1070 8GB
  • Pamięć RAM: Crucial Ballistix 2x8GB 3000MHZ CL16
  • Płyta Główna: Asrock  Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/AC
  • System operacyjny: Windows 11 Pro
  • Sterowniki:
    – Geforce Game Ready 512.15
    – Nvidia Studio 512.15

Porównanie Game Ready i Studio w grach

Testy sterowników przeprowadziliśmy w trzech popularnych grach, zawsze w tej samej lokacji. Są to kolejno: Wiedźmin 3: Dziki Gon, Halo Infinite, oraz Red Dead Redemption 2. Informacje o zastosowanych ustawieniach umieściliśmy na wykresach.

Nvidia Studio vs Nvidia Game Ready – test Wiedźmin 3
Nvidia Studio vs Nvidia Game Ready – test Halo Infinite
Nvidia Studio vs Nvidia Game Ready – test RDR2

Porównanie Game Ready i Studio w programach

Testy w aplikacjach przeprowadziliśmy w popularnym edytorze wideo Davinci Resolve 17 oraz w programie do renderowania Blender.

Nvidia Studio vs Nvidia Game Ready – test Davinci
Nvidia Studio vs Nvidia Game Ready – test Blender

Które aplikacje najbardziej skorzystają z Nvidia Studio?

Nvidia dostarcza niezbędne informacje twórcom oprogramowania do obróbki grafiki, aby Ci mogli dostosować swoje produkty. Dzięki temu Nvidia Studio wspiera ponad 200 programów, w tym najpopularniejsze, czyli:

Grafika 2D:

  •     Adobe Photoshop i Lightroom
  •     DXO Photolab
  •     Topaz Labs – Denoise AI, Gigapixel AI, Sharpen AI.

Grafika 3D:

  •     Adobe Substance 3D – Designer, Painter, Sampler, Stager
  •     Autodesk – 3DS Max, Arnold, Maya
  •     Blender
  •     Cinema 4D
  •     DaVinci Resolve
  •     DAZ Studio
  •     Houdini
  •     Enscape
  •     Marmoset
  •     Keyshot
  •     Octanrender
  •     Pixar Renderman
  •     Redshift
  •     Rhino
  •     Twinmotion
  •     Unity
  •     Unreal Engine
  •     V-Ray.

Wideo:

  •     Adobe – After Effects, Premiere Pro
  •     Cyberlink Powerdirector
  •     DaVinci Resolve
  •     Jianying
  •     Notch
  •     Recine-X Pro
  •     Topaz Labs Video Enhance AI
  •     Vegas Pro.

Streaming:

  •     OBS
  •     Streamlabs
  •     XSplit
  •     Xaymar.

Niektóre z nich wspierają Nvidia Omniverse.

Stabilność ponad wszystko

Głównym zadaniem sterowników Nvidia Studio nie jest zwiększanie wydajności układów GPU (choć to też ma miejsce), ale zagwarantowanie stabilności. Specjaliści pracujący nad obróbką grafiki z pewnością docenią świadomość, że aplikacja nie wykrzaczy się, zaprzepaszczając pół dnia roboty.

Ray tracing w czasie rzeczywistym

Z RTX-a najwięcej skorzystają aplikacje do tworzenia grafiki 3D, gdzie oświetlenie odgrywa największą rolę. Dzięki nowoczesnym rdzeniom i algorytmom sztucznej inteligencji, aplikacje takie jak Blender, 3DS Max, Maya czy Unreal Engine wyrenderują sceny i animacje o wiele szybciej.

Nvidia Real-Time Denoisers (NRD)

W niektórych aplikacjach (np. w Blenderze) po użyciu raytracingu w bardziej skomplikowanych miejscach powstaje tzw. szum (noise). Denoising w czasie rzeczywistym dzięki zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji rozwiązuje ten problem. Nvidia Studio oferuje kilka rodzajów denoisingu:

  • ReBLUR – ReBLUR oferuje większą stabilność w czasie i bardziej realistyczne oświetlenie niż wypuszczony w 2017 r. SVGF, a wszystko to 50% szybciej. Dodatkowo ReBLUR usuwa okluzję otoczenia i lustrzaną.
  • ReLAX – jest to wariant SVGF zoptymalizowany na denoising lustrzanych i rozproszonych sygnałów, jakie generuje RTXDI. ReLAX oferuje o wiele lepsze zachowanie szczegółów oświetlenia w porównaniu do poprzednika, większą stabilność w czasie i reponsywność na zmieniające się warunki oświetlenia.
  • SIGMA – ten denoiser odpowiada za poprawę cieniowania. Obsługuje różne rodzaje cieni, zarówno słoneczne, jak i z lokalnego światła. Opiera się na bardziej na filtrowaniu w przestrzeni niż w czasie, co powoduje delikatny lag w czasie.

Z technologii NRD korzystali m. in. developerzy z Techlandu czy Ubisoftu.

Które sterowniki wybrać?

Według naszych testów wydajność sterowników Game Ready i sterowników Studio nie różni się diametralnie w większości zastosowań. Jedyną większą różnicę widzimy w Davinci Resolve.

Z tego powodu naszym zdaniem gracze powinni sięgnąć po sterowniki Game Ready. Chcą przecież, regularnie otrzymywać optymalizację do najnowszych gier.

  • Jeśli pracujesz nad małymi projektami w domu i grasz w wolnym czasie, możesz sięgnąć po którykolwiek ze sterowników Nvidii.
  • Grasz w najnowsze gry zaraz po ich premierze? Wybierz sterowniki Game Ready.
  • Pracujesz, w pocie czoła od rana do nocy tworząc filmy lub renderując grafikę 3D? Wybierz sterowniki Studio dla spokoju ducha.

Sterowników Game Ready nie wybierają twórcy, pracujący nad dużymi, długimi projektami. Co prawda błędy ze sterownikami zdarzają się bardzo rzadko. Jednak w przypadku takich zastosowań lepiej nie kusić losu i wybrać sterowniki Studio, które oferują większą stabilność.

A co jeśli niczym Fiona ze Shreka jesteś za dnia grafikiem, w nocy zaś gamerem? I tutaj zaczyna się magia.

Możesz dowolnie przełączać się pomiędzy Studio i Game Ready.

Jeśli po pracy nad projektem nowego wieżowca zasiadasz do CS’a, przełączysz się na Game Ready dwoma kliknięciami.

Czy karty graficzne Nvidia Titan series wspierają najnowsze sterowniki? Tak. Karty takie jak Titan X, Titan XP, Titan V czy Titan RTX wspierają najnowsze sterowniki.


Karty graficzne NVIDIA GeForce


Komputronik Gaming Google News

Mogą Cię zainteresować:

Czytaj Więcej


Czytaj NANO