Masz świeżo kupiony komputer z kartą Nvidia Geforce. Podłączasz go do sieci, uruchamiasz system operacyjny i wchodzisz na stronę ze sterownikami do karty graficznej. Nvidia daje dwie możliwości: Studio Drivers oraz Game Ready Drivers. Jakie są różnice pomiędzy tymi dwoma sterownikami? Które sterowniki wybrać? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Spis treści:
Sterowniki to programy, które zazwyczaj uruchamiają się w tle wraz z systemem operacyjnym. Dzięki sterownikom system operacyjny jest w stanie rozpoznać urządzenie, a następnie rozpocząć z nim komunikację.
Niezależnie czy mowa tutaj o procesorze, karcie graficznej, czy prostym pendrive, każde z tych urządzeń wymaga sterowników do prawidłowego działania. Sterowniki do większości urządzeń są zintegrowane z systemem operacyjnym i nie potrzebują ciągłych aktualizacji. Dodatkowo jeśli posiadamy system Windows, usługa Update wykryje naszą konfigurację sprzętową i pobierze brakujące programy.
Ze sterownikami do kart graficznych sprawa wygląda inaczej. Co prawda Windows Update pobierze automatycznie sterowniki GPU, jednak nie będą one najnowsze. Jest to ważne, ponieważ wydajne działanie wielu gier i aplikacji 3D zależy w dużej mierze od optymalnych sterowników.
Producenci sprzętu wydają nowe sterowniki przystosowane do obsługi tych programów. W takiej sytuacji najnowsze sterowniki mogą dodać obsługę nowych funkcji, poprawić ich działanie, wyeliminować błędy, lub zwiększyć wydajność w takich programach, czasami nawet o kilkanaście procent.
Game Ready drivers aktualizowane są bardzo często. Wsparcie dla najnowszych gier, jest oferowane już w dniu ich premiery.
Sterowniki posiadają też specjalne funkcje przeznaczone do gier takie jak: Nvidia Freestyle, czy NIS (Nvidia Image Scaling).
Nvidia optymalizuje sterowniki Studio z myślą o zastosowaniach profesjonalnych. Oferują one szereg funkcji dostępnych w sterowniku Game Ready, dodatkowo zwiększając stabilność w programach do obróbki grafiki, wideo czy obsługi SI.
Nvidia dokładnie testuje każdą wersję sterowników Studio pod względem stabilności. Dzięki temu nigdy nie trzeba będzie martwić się o stratę progresu w swoim projekcie.
Każdy z benchmarków zarówno w grach jak i aplikacjach przeprowadziliśmy trzy razy na obu wersjach sterowników. Następnie wyliczyliśmy średni wyniki z trzech testów, dla każdego zastosowania. Do wszystkich testów został wykorzystany komputer wyposażony w następujące podzespoły:
Testy sterowników przeprowadziliśmy w trzech popularnych grach, zawsze w tej samej lokacji. Są to kolejno: Wiedźmin 3: Dziki Gon, Halo Infinite, oraz Red Dead Redemption 2. Informacje o zastosowanych ustawieniach umieściliśmy na wykresach.
Testy w aplikacjach przeprowadziliśmy w popularnym edytorze wideo Davinci Resolve 17 oraz w programie do renderowania Blender.
Nvidia dostarcza niezbędne informacje twórcom oprogramowania do obróbki grafiki, aby Ci mogli dostosować swoje produkty. Dzięki temu Nvidia Studio wspiera ponad 200 programów, w tym najpopularniejsze, czyli:
Grafika 2D:
Grafika 3D:
Wideo:
Streaming:
Niektóre z nich wspierają Nvidia Omniverse.
Głównym zadaniem sterowników Nvidia Studio nie jest zwiększanie wydajności układów GPU (choć to też ma miejsce), ale zagwarantowanie stabilności. Specjaliści pracujący nad obróbką grafiki z pewnością docenią świadomość, że aplikacja nie wykrzaczy się, zaprzepaszczając pół dnia roboty.
Z RTX-a najwięcej skorzystają aplikacje do tworzenia grafiki 3D, gdzie oświetlenie odgrywa największą rolę. Dzięki nowoczesnym rdzeniom i algorytmom sztucznej inteligencji, aplikacje takie jak Blender, 3DS Max, Maya czy Unreal Engine wyrenderują sceny i animacje o wiele szybciej.
W niektórych aplikacjach (np. w Blenderze) po użyciu raytracingu w bardziej skomplikowanych miejscach powstaje tzw. szum (noise). Denoising w czasie rzeczywistym dzięki zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji rozwiązuje ten problem. Nvidia Studio oferuje kilka rodzajów denoisingu:
Z technologii NRD korzystali m. in. developerzy z Techlandu czy Ubisoftu.
Według naszych testów wydajność sterowników Game Ready i sterowników Studio nie różni się diametralnie w większości zastosowań. Jedyną większą różnicę widzimy w Davinci Resolve.
Sterowników Game Ready nie wybierają twórcy, pracujący nad dużymi, długimi projektami. Co prawda błędy ze sterownikami zdarzają się bardzo rzadko. Jednak w przypadku takich zastosowań lepiej nie kusić losu i wybrać sterowniki Studio, które oferują większą stabilność.
A co jeśli niczym Fiona ze Shreka jesteś za dnia grafikiem, w nocy zaś gamerem? I tutaj zaczyna się magia.
Jeśli po pracy nad projektem nowego wieżowca zasiadasz do CS’a, przełączysz się na Game Ready dwoma kliknięciami.
Czy karty graficzne Nvidia Titan series wspierają najnowsze sterowniki? Tak. Karty takie jak Titan X, Titan XP, Titan V czy Titan RTX wspierają najnowsze sterowniki.
Mogą Cię zainteresować: