Z roku na rok, widzimy coraz więcej premier sprzętu komputerowego. Firmy takie jak Nvidia, AMD czy Intel wykorzystują nazwy kodowe do oznaczenia danej generacji urządzeń i architektur. Dzisiaj wytłumaczymy, co to jest Nvidia Ampere, jakie technologie wspiera oraz jakie karty graficzne Nvidia reprezentują nową generację Ampere.
Spis treści:
Nvidia ujawniła architekturę Ampere 14 maja 2020 roku. Jest ona następczynią architektury Turing stosowanej między innymi w produktach z serii Geforce RTX 2000.
Po raz pierwszy karty z tą architekturą można było zakupić we wrześniu 2020 w stanach zjednoczonych. W produktach konsumenckich Ampere wykorzystuje proces technologiczny 8nm firmy Samsung. Dla produktów biznesowych jest to proces technologiczny 7nm od TSMC.
Wraz z premierą architektury Turing, Nvidia postawiła na rdzenie tensor wykorzystywane do AI, oraz na rdzenie RT. Ampere czerpie z tych technologii całymi garściami.
Z architekturą nowej generacji Ampere, otrzymujemy udoskonalone rdzenie RT drugiej generacji. Rdzenie te są dużo wydajniejsze, oraz lepiej zoptymalizowane pod kątem zapotrzebowania energetycznego. Możemy zobaczyć to w każdej grze wykorzystującej Ray Tracing. Ampere oferuje często nawet dwukrotnie wyższą wydajność w takich tytułach.
W nowych kartach graficznych GeForce wyprodukowanych na Ampere widzimy także wielokrotne zwiększenie liczby rdzeni CUDA. Na przykład w Geforce RTX 2080Ti rdzeni tych było 4352, a dla porównania w RTX 3090 mamy ich już 10.496.
Zwiększenia doczekała się też pamięć cache, bo zamiast 64KB dla każdego SM, jest jej tutaj już 128KB.
Nvidia z architekturą Ampere rozwija wiele technologii, które zostały wprowadzone w poprzednich generacjach. Mamy tutaj także do czynienia z zupełnie nowym zestawem funkcji. Jednymi z najważniejszych technologii w kartach Ampere są:
Ray Tracing (RT) jest flagową funkcją Nvidii od czasu wprowadzenia GPU z serii RTX 2000. Karty z generacji Ampere są w stanie zapewnić zadowalającą wydajność w grach z RT nawet w rozdzielczości 4K.
Nvidia współpracuje z deweloperami przy dodawaniu obsługi Ray Tracing do jak największej liczby gier. Na tę chwilę obsługuje go ponad 50 gier.
DLSS to skrót od: Deep Learning Super Sampling. To technika Upscalingu gier – czyli zwiększenia rozdzielczości obrazu – wykorzystująca do działania informacje o poprzednich klatkach oraz algorytmy AI. Zastosowanie sztucznej inteligencji w DLSS jest możliwe dzięki specjalnym rdzeniom tensor.
Wraz z drugą iteracją DLSS (DLSS 2.0), Nvidia pozbyła się większości bolączek związanych z tą funkcją. Firma zdołała zminimalizować m.in. efekty motion blur i efekt ziarna przy wykorzystaniu tej funkcji. Obecnie obraz w grach z włączonym DLSS jest bardzo zbliżony do natywnej rozdzielczości. Dzięki temu możemy cieszyć się lepszą wydajnością bez wyraźnej straty na jakości obrazu.
Nvidia wciąż wydaje nowe aktualizacje, aby usprawnić proces dodawania DLSS do gier, oraz jeszcze bardziej poprawić jakość obrazu. Aktualnie opcję włączenia DLSS udostępnia ponad 120 gier.
Nvidia Reflex, to nowa technologia, którą Nvidia stworzyła specjalnie dla graczy e-sportowych. Minimalizuje ona czas opóźnienia myszki, oraz komputera. Dzięki temu szybciej zobaczymy nasze akcje na ekranie. Jest to bardzo ważne w profesjonalnych rozgrywkach, w których gra toczy się o wysoką stawkę. Na dzień dzisiejszy Nvidia Reflex działa w 34 grach.
Nvidia NVENC Encoder pozwala na płynne strumieniowanie wideo w wysokiej jakości. W porównaniu do enkoderów programowych NVENC pozwala na wyższą wydajność w grach i lepszą płynność transmitowanego wideo.
NVENC Encoder, znalazł swoje zastosowanie także w edycji wideo, oraz renderingu.
Do nowych kart Nvidia wprowadziła także złącza wideo HDMI w wersji 2.1. W tym wydaniu standard ten oferuje prawie trzykrotnie większą przepustowość w porównaniu z poprzednią wersją. Dzięki temu do kart Ampere możemy podłączyć topowe gamingowe monitory o rozdzielczości 4K z odświeżaniem do 120Hz.
Wraz z nowymi kartami Nvidia Geforce nie mogło zabraknąć G-Sync. Ekrany z obsługą tecnologii G-Sync niwelują tak zawany stuttering – rozrywanie klatki, przez dostosowanie odświeżania do liczby renderowanych klatek w grze.
Niektóre monitory z obsługą technologii Free Sync, również pozwalają na zastosowanie G-Sync. Są one oznaczone jako G-Sync compatible.
W kartach z architekturą Ampere Nvidia zastosowała pamięć roboczą GDDR6X od firmy Micron. Dzięki użyciu w niej transmisji sygnału PAM4, producentom udało się podwoić przepustowość danych na cykl, co jeszcze bardziej poprawiło wydajność w nowych i wymagających grach.
Do serii Ampere należą konsumenckie karty z serii Geforce RTX 3000 oraz profesjonalne karty RTX serii A.
W konsumenckiej serii Nvidia Geforce RTX 3000 mamy obecnie karty:
Źródła: Nvidia
Mogą Cię zainteresować: