Podpowiadamy, jak wpisać w Kroniki Myrtany kody, które zdecydowanie uatrakcyjnią czas, jaki spędzacie w Gothic 2. Kody w grach wideo są dostępne od dawna i pozwalają na różnego rodzaju oszustwa. Mogliśmy odblokować je np. w ramach nagrody za ukończenie wymagających poziomów w danej produkcji. Niektóre były wykorzystywane przez twórców do testowania rozgrywki i zostały ukryte za kombinacjami klawiszy lub komendami. Inne – często zabawne – celowo wprowadzono do tytułów, aby gracze mogli je odkryć i świetnie się przy nich bawić.
Nie inaczej jest w grze Gothic 2 i jednej z najambitniejszych modyfikacji ostatnich lat – Kronikach Myrtany: Archolos. Nie możesz poradzić sobie z wymagającym przeciwnikiem? Włącz nieśmiertelność lub zabij wroga za pomocą jednej linijki tekstu. Chcesz zwiedzić niedostępne zakamarki świata? Aktywuj tryb swobodnej kamery i przekrocz granice mapy. Znudzili Ci się szarzy mieszkańcy Archolos? Użyj kodu i zmień ich w otyłych gigantów.
Przed rozpoczęciem przygody z kodami do Kronik Myrtany: Archolos musimy wykonać kilka podstawowych czynności.
Przede wszystkim powinniśmy zrobić zapis rozgrywki i wykonać jego kopię.
Niektóre oszustwa mogą namieszać w świecie gry – zablokować zadania, doprowadzić do błędów czy nawet zupełnie uszkodzić plik zapisu, dlatego warto być zabezpieczonym. Zabawę z kodami rozpoczynamy na własną odpowiedzialność.
Komunikat, który pojawi się w lewym górnym rogu ekranu jeśli poprawnie aktywujemy Marvin-Mode.
Aby w ogóle móc użyć kodów, musimy najpierw uruchomić tzw. Marvin Mode. Ten tryb oszustw możemy włączyć otwierając kartę postaci (przycisk C lub B) i wpisując na klawiaturze hasło „marvin”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to po zamknięciu menu z umiejętnościami w lewym górnym rogu ekranu pojawi się napis „MARVIN MODE”, a nasz protagonista wypowie słowa „tak, to ja”. Twórcy byli widocznie przygotowani na stosowanie kodów przez graczy, więc zaimplementowali w grze mały smaczek (jak na ironię, Marvin to imię protagonisty).
Kolejnym dowodem na poprawną aktywację trybu Marvina jest komentarz głównego bohatera, przygotowany przez twórców jako mały smaczek dla fanów kodów.
Rodzaje kodów
Kroniki Myrtany: Archolos mają kilka rodzajów kodów.
Pierwszy z nich to oszustwa, które możemy uruchomić, mając otwartą kartę postaci (przycisk C lub B).
Kolejny to skróty klawiszowe, które działają tylko w trybie „Marvin Mode”.
Ostatnia i najbardziej obszerna kategoria to komendy, które wpisujemy w oknie otwierającym się po naciśnięciu klawisza F2. Przy tym warto wspomnieć, że wszystkie kody, skróty i komendy pochodzą z gry Gothic 2 i niektóre z nich mogą nie działać lub powodować problemy w modyfikacji Kroniki Myrtany: Archolos.
Gothic 2 Kroniki Myrtany Kody do użycia w karcie postaci
Poniżej znajdziecie wszystkie kody, które możemy włączyć po otwarciu karty postaci (przycisk C lub B) i włączeniu „Marvin Mode”. Cheaty zadziałają tylko wtedy, jeśli otworzymy menu umiejętności, wpiszemy dane hasło, a następnie wyłączymy okno. Każdy kod musimy wpisać osobno.
southpark – kilkukrotnie przyspiesza tempo gry
clerks – kilkukrotnie spowalnia tempo gry
eowyn – spowalnia podświetlonego NPC (czyli takiego, nad którym wyświetla się imię)
garfield – wszyscy NPC stają się otyli
shrike – wszyscy NPC stają się chudzi
grommit – model NPC staje się płaski i wysoki
kingkong – NPC stają się komicznie mali
godzilla – NPC stają się olbrzymi
melville – z nieba zaczyna padać deszcz
guardian – włącza nieśmiertelność dla Marvina
time / taki – odnawia punkty zdrowia i many Marvina
spy – pokazuje nastawienie do gracza i wszystkie statystyki podświetlonego NPC
marin – dodaje bryłkę rudy do ekwipunku Marvina
caipirinha – wyłącza wszystkie tekstury
maitai – działa podobnie jak powyższa komenda, lecz znikają także modele postaci, pozostawiając jedynie siatkę
clock – w prawym górnym rogu ekranu pojawia się zegar, pokazujący aktualną godzinę w świecie gry
frate – w lewym górnym rogu ekranu pojawia się licznik klatek na sekundę
thequeenisdead – dodaje zwój przywołania błotniaka do ekwipunku Marvina
veme – pozwala wcielić się w innego NPC
42 – wyłącza wszystkie wymienione kody
Kroniki Myrtany – skróty klawiszowe w Marvin Mode
Poniższe skróty klawiszowe będą działać tylko i wyłącznie po wcześniejszym przejściu w tryb Marvin Mode.
F2 – otwiera konsolę do wpisywania kodów w Marvin Mode
F3 – zmienia tryb wyświetlania gry na okienkowy lub pełnoekranowy
F4 – przywraca kamerę na widok zza pleców bohatera
F5 – blokuje kamerę
F6 – włącza tryb swobodnej kamery, podczas którego możemy wlecieć np. pod tekstury
F7 – zatrzymuje kamerę i pozwala swobodnie obracać ją wokół punktu, w którym się zablokowała
F8 – przywraca punkty zdrowia i many, ożywia bohatera po śmierci i pozwala postaci szybko się poruszać
F9 – pauzuje grę
F10 – podczas pauzy pozwala przesunąć czas gry o jedną klatkę
Home – kamera przeskakuje pomiędzy najbliższymi NPC
H – zadaje obrażenia naszej postaci
O – pozwala przejąć kontrolę nad podświetlonym NPC
T – wyświetla statystyki podświetlonego NPC
G – wyświetla statystyki naszej postaci
K – pozwala przesunąć naszą postać o kilka metrów do przodu, również przez tekstury
Alt + U – pokazuje punkty orientacyjne i siatkę dróg
Shift + H – zadaje obrażenia podświetlonemu NPC
Kroniki Myrtany – kody do wpisania w konsoli
Poniższe kody możemy wpisać tylko po włączeniu konsoli przyciskiem F2. Niektóre komendy mogą uzupełnić się automatycznie, co może być problematyczne przy częstym korzystaniu z kodów. Autouzupełnianie wyłączymy poprzez wpisanie w konsoli autocomplement.
edit abilities – otwiera okno umożliwiające edytowanie statystyk naszej postaci
cheat full – regeneruje punkty zdrowia i many naszej postaci do pełna
kill – zabija podświetlonego NPC
set time xx:yy – zmienia czas na godzinę podaną w x i y (np. „set time 22:30”)
aigoto „xyz” – w miejscu „xyz” wpisujemy kod lokacji (wyświetlany po wciśnięciu Alt + U), a następnie nasza postać zaczyna do niej biec (np. „aigoto path3_path_42” zaprowadzi nas pod bramy miasta Archolos)
goto camera – teleportuje gracza do pozycji kamery
gotowaypoint „xyz” – w miejscu „xyz” wpisujemy kod lokacji lub npc, a nasza postać zostanie tam teleportowana (np. „goto waypoint path3_path_42” zaprowadzi nas pod bramy miasta Archolos)
goto pos X Y Z – teleportuje gracza do współrzędnych reprezentowanych przez współczynniki X, Y i Z
goto vob „xyz” – w miejscu „xyz” wpisujemy kod przedmiotu, a nasza postać zostanie przeteleportowana do najbliższego egzemplarza (np. „goto vob ItMw_1H_Bau_Axe” zabiera nas do Sierpa)
insert „xyz” – w miejscu xyz wpisujemy kod przedmiotu, potwora lub NPC, a ten pojawi się przed naszą postacią (np. „insert alligator” przywołuje Aligatora)
toggle frame – włącza licznik klatek na sekundę w lewym górnym rogu
toggle time – wyświetla aktualną godzinę w świecie gry w prawym górnym rogu
toggle turns – włącza i wyłącza możliwość obracania się dla NPC
toggle desktop – ukrywa wszystkie okna menu oraz paski zdrowia i many, a także konsole
toggle waynet – pokazuje siatkę dróg i punkty kontrolne
zfogzone – zwiększa odległość rysowania i usuwa mgłę, dzięki czemu mamy większą widoczność
zhighqualityrender – zwiększa jakość tekstur
set modelfatness „xyz” – w miejsce xyz wpisujemy dowolną liczbę rzeczywistą, kod zmienia „grubość” naszej postaci
set fbbox – wyświetla kody przedmiotów (przydatne, gdy chcemy przywołać dany przedmiot)
set throw „xyz” – w miejsce xyz wpisujemy liczbę, która ma decydować o zasięgu wyświetlania i podnoszenia przedmiotów
zstartrain – włącza deszcz
zstartsnow – włącza śnieg
Kroniki Myrtany – kody na przedmioty
Poniżej znajdziecie listę z przykładowymi kodami przedmiotów, które możecie napotkać wyłącznie w grze Gothic 2 Kroniki Myrtany: Archolos. Przed wprowadzeniem kodu musimy użyć komendy insert w konsoli, którą znajdziemy pod przyciskiem F2.
Kody na jedzenie zaczynają się od przedrostka itfo_. Oto przykłady:
itfo_dexdumplings – Makaron z goblinimi jagodami (dodaje +3 do zręczności)
itfo_wisp – Światło ducha (przedmiot potrzebny do zadania w Silbach)
itfo_darkbeer_special – Pierwsza butelka „Mrocznego Paladyna”
itfo_wine_araxos – Wieloletnie wino Araxos
itfo_boarstew – Gulasz z dzika na winie
Kody na eliksiry
Kody na eliksiry zaczynają się od przedrostka itpo_. Oto przykłady:
itpo_jornpotion – lek dla Jorna
itpo_perm_str – mikstura zwiększająca siłę o +3
itpo_perm_dex – mikstura zwiększająca zręczność o +3
itpo_perm_mana – mikstura zwiększająca manę o +3
itpo_perm_magicpotential – mikstura zwiększająca obrażenia zadawane przez czary o +5
Kody na pierścienie
Kody na pierścienie zaczynają się od przedrostka itri_. Oto przykłady:
itri_mana_02 – Pierścień Astralnej Mocy
itri_dex_02 – Pierścień Zręczności
itri_str_02 – Pierścień Siły
itri_prot_point_02 – Pierścień Odbicia
itri_prot_blunt_02 – Pierścień Żelaznych Kości
Kody na pasy
Kody na pasy zaczynają się od przedrostka itbe_. Oto przykłady:
itbe_mod_chain_02 – Zaawansowany pas poszukiwacza przygód
itbe_mode_hunter_02 – Ciężki pas łowcy
itbe_addon_dex_5 – Pas zręczności
itbe_addon_str_5 – Pas siły
itbe_addon_mana_15 – Pas Gwiezdnej Mocy
Jeśli uda nam się poprawnie wpisać komendę w konsoli, to wybrany przez nas przedmiot lub stworzenie pojawią się przed nami.
Kody na zbroje
Kody na zbroje zaczynają się od przedrostka itar_. Oto przykłady:
itar_km_firemage_ghost – Zniszczona szata maga ognia
itar_nov_water – Szata nowicjusza wody
itar_volker – Pancerz Volkera
itar_bodowin – KRA, KRA! (Kostium ścierwojada)
itar_chain_L – Kolczuga
Kody na bronie
Kody na bronie zaczynają się od przedrostka itrw_ i itmw_. Oto przykłady:
itrw_frog_slingshot – Proca żaboludzi
itmw_1h_cortez_sword – Miecz Corteza
itmw_2h_ws_sword_ulryk – Wilcza Łapa
itrw_crossbow_training – Kusza treningowa
itmw_patron_valbrycha – Kilof Val-Brycha
To już wszystkie najpopularniejsze kody i oszustwa, jakie możecie znaleźć w grze Gothic 2 Kroniki Myrtany: Archolos. Niezależnie od tego, czy potrzebujecie pomocy z trudnym przeciwnikiem, brakuje Wam sprzętu, nie możecie dotrzeć do jakiejś lokacji, czy po prostu chcecie się trochę pobawić możliwościami gry – powinniście z łatwością znaleźć tu coś dla siebie.
Z pisaniem związał się już za młodu, kiedy to tworzył najróżniejsze opowiadania o tematyce fantasy i postapo. W wolnym czasie głównie gra. Wśród jego ulubionych gatunków znajdują się RPG akcji, kooperacyjne sandboxy. Szczególną sympatią darzy dzieła z portfolio studia Bethesda oraz taktyczne, rywalizacyjne FPS-y.
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Jak go oceniasz?