Podpowiadamy, jak wpisać w Kroniki Myrtany kody, które zdecydowanie uatrakcyjnią czas, jaki spędzacie w Gothic 2. Kody w grach wideo są dostępne od dawna i pozwalają na różnego rodzaju oszustwa. Mogliśmy odblokować je np. w ramach nagrody za ukończenie wymagających poziomów w danej produkcji. Niektóre były wykorzystywane przez twórców do testowania rozgrywki i zostały ukryte za kombinacjami klawiszy lub komendami. Inne – często zabawne – celowo wprowadzono do tytułów, aby gracze mogli je odkryć i świetnie się przy nich bawić.
Nie inaczej jest w grze Gothic 2 i jednej z najambitniejszych modyfikacji ostatnich lat – Kronikach Myrtany: Archolos. Nie możesz poradzić sobie z wymagającym przeciwnikiem? Włącz nieśmiertelność lub zabij wroga za pomocą jednej linijki tekstu. Chcesz zwiedzić niedostępne zakamarki świata? Aktywuj tryb swobodnej kamery i przekrocz granice mapy. Znudzili Ci się szarzy mieszkańcy Archolos? Użyj kodu i zmień ich w otyłych gigantów.
Przed rozpoczęciem przygody z kodami do Kronik Myrtany: Archolos musimy wykonać kilka podstawowych czynności.
Niektóre oszustwa mogą namieszać w świecie gry – zablokować zadania, doprowadzić do błędów czy nawet zupełnie uszkodzić plik zapisu, dlatego warto być zabezpieczonym. Zabawę z kodami rozpoczynamy na własną odpowiedzialność.
Aby w ogóle móc użyć kodów, musimy najpierw uruchomić tzw. Marvin Mode. Ten tryb oszustw możemy włączyć otwierając kartę postaci (przycisk C lub B) i wpisując na klawiaturze hasło „marvin”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to po zamknięciu menu z umiejętnościami w lewym górnym rogu ekranu pojawi się napis „MARVIN MODE”, a nasz protagonista wypowie słowa „tak, to ja”. Twórcy byli widocznie przygotowani na stosowanie kodów przez graczy, więc zaimplementowali w grze mały smaczek (jak na ironię, Marvin to imię protagonisty).
Rodzaje kodów
Kroniki Myrtany: Archolos mają kilka rodzajów kodów.
Pierwszy z nich to oszustwa, które możemy uruchomić, mając otwartą kartę postaci (przycisk C lub B).
Kolejny to skróty klawiszowe, które działają tylko w trybie „Marvin Mode”.
Ostatnia i najbardziej obszerna kategoria to komendy, które wpisujemy w oknie otwierającym się po naciśnięciu klawisza F2. Przy tym warto wspomnieć, że wszystkie kody, skróty i komendy pochodzą z gry Gothic 2 i niektóre z nich mogą nie działać lub powodować problemy w modyfikacji Kroniki Myrtany: Archolos.
Gothic 2 Kroniki Myrtany Kody do użycia w karcie postaci
Poniżej znajdziecie wszystkie kody, które możemy włączyć po otwarciu karty postaci (przycisk C lub B) i włączeniu „Marvin Mode”. Cheaty zadziałają tylko wtedy, jeśli otworzymy menu umiejętności, wpiszemy dane hasło, a następnie wyłączymy okno. Każdy kod musimy wpisać osobno.
southpark – kilkukrotnie przyspiesza tempo gry
clerks – kilkukrotnie spowalnia tempo gry
eowyn – spowalnia podświetlonego NPC (czyli takiego, nad którym wyświetla się imię)
garfield – wszyscy NPC stają się otyli
shrike – wszyscy NPC stają się chudzi
grommit – model NPC staje się płaski i wysoki
kingkong – NPC stają się komicznie mali
godzilla – NPC stają się olbrzymi
melville – z nieba zaczyna padać deszcz
guardian – włącza nieśmiertelność dla Marvina
time / taki – odnawia punkty zdrowia i many Marvina
spy – pokazuje nastawienie do gracza i wszystkie statystyki podświetlonego NPC
marin – dodaje bryłkę rudy do ekwipunku Marvina
caipirinha – wyłącza wszystkie tekstury
maitai – działa podobnie jak powyższa komenda, lecz znikają także modele postaci, pozostawiając jedynie siatkę
clock – w prawym górnym rogu ekranu pojawia się zegar, pokazujący aktualną godzinę w świecie gry
frate – w lewym górnym rogu ekranu pojawia się licznik klatek na sekundę
thequeenisdead – dodaje zwój przywołania błotniaka do ekwipunku Marvina
veme – pozwala wcielić się w innego NPC
42 – wyłącza wszystkie wymienione kody
Kroniki Myrtany – skróty klawiszowe w Marvin Mode
Poniższe skróty klawiszowe będą działać tylko i wyłącznie po wcześniejszym przejściu w tryb Marvin Mode.
F2 – otwiera konsolę do wpisywania kodów w Marvin Mode
F3 – zmienia tryb wyświetlania gry na okienkowy lub pełnoekranowy
F4 – przywraca kamerę na widok zza pleców bohatera
F5 – blokuje kamerę
F6 – włącza tryb swobodnej kamery, podczas którego możemy wlecieć np. pod tekstury
F7 – zatrzymuje kamerę i pozwala swobodnie obracać ją wokół punktu, w którym się zablokowała
F8 – przywraca punkty zdrowia i many, ożywia bohatera po śmierci i pozwala postaci szybko się poruszać
F9 – pauzuje grę
F10 – podczas pauzy pozwala przesunąć czas gry o jedną klatkę
Home – kamera przeskakuje pomiędzy najbliższymi NPC
H – zadaje obrażenia naszej postaci
O – pozwala przejąć kontrolę nad podświetlonym NPC
T – wyświetla statystyki podświetlonego NPC
G – wyświetla statystyki naszej postaci
K – pozwala przesunąć naszą postać o kilka metrów do przodu, również przez tekstury
Alt + U – pokazuje punkty orientacyjne i siatkę dróg
Shift + H – zadaje obrażenia podświetlonemu NPC
Kroniki Myrtany – kody do wpisania w konsoli
Poniższe kody możemy wpisać tylko po włączeniu konsoli przyciskiem F2. Niektóre komendy mogą uzupełnić się automatycznie, co może być problematyczne przy częstym korzystaniu z kodów. Autouzupełnianie wyłączymy poprzez wpisanie w konsoli autocomplement.
edit abilities – otwiera okno umożliwiające edytowanie statystyk naszej postaci
cheat full – regeneruje punkty zdrowia i many naszej postaci do pełna
kill – zabija podświetlonego NPC
set time xx:yy – zmienia czas na godzinę podaną w x i y (np. „set time 22:30”)
aigoto „xyz” – w miejscu „xyz” wpisujemy kod lokacji (wyświetlany po wciśnięciu Alt + U), a następnie nasza postać zaczyna do niej biec (np. „aigoto path3_path_42” zaprowadzi nas pod bramy miasta Archolos)
goto camera – teleportuje gracza do pozycji kamery
gotowaypoint „xyz” – w miejscu „xyz” wpisujemy kod lokacji lub npc, a nasza postać zostanie tam teleportowana (np. „goto waypoint path3_path_42” zaprowadzi nas pod bramy miasta Archolos)
goto pos X Y Z – teleportuje gracza do współrzędnych reprezentowanych przez współczynniki X, Y i Z
goto vob „xyz” – w miejscu „xyz” wpisujemy kod przedmiotu, a nasza postać zostanie przeteleportowana do najbliższego egzemplarza (np. „goto vob ItMw_1H_Bau_Axe” zabiera nas do Sierpa)
insert „xyz” – w miejscu xyz wpisujemy kod przedmiotu, potwora lub NPC, a ten pojawi się przed naszą postacią (np. „insert alligator” przywołuje Aligatora)
toggle frame – włącza licznik klatek na sekundę w lewym górnym rogu
toggle time – wyświetla aktualną godzinę w świecie gry w prawym górnym rogu
toggle turns – włącza i wyłącza możliwość obracania się dla NPC
toggle desktop – ukrywa wszystkie okna menu oraz paski zdrowia i many, a także konsole
toggle waynet – pokazuje siatkę dróg i punkty kontrolne
zfogzone – zwiększa odległość rysowania i usuwa mgłę, dzięki czemu mamy większą widoczność
zhighqualityrender – zwiększa jakość tekstur
set modelfatness „xyz” – w miejsce xyz wpisujemy dowolną liczbę rzeczywistą, kod zmienia „grubość” naszej postaci
set fbbox – wyświetla kody przedmiotów (przydatne, gdy chcemy przywołać dany przedmiot)
set throw „xyz” – w miejsce xyz wpisujemy liczbę, która ma decydować o zasięgu wyświetlania i podnoszenia przedmiotów
zstartrain – włącza deszcz
zstartsnow – włącza śnieg
Kroniki Myrtany – kody na przedmioty
Poniżej znajdziecie listę z przykładowymi kodami przedmiotów, które możecie napotkać wyłącznie w grze Gothic 2 Kroniki Myrtany: Archolos. Przed wprowadzeniem kodu musimy użyć komendy insert w konsoli, którą znajdziemy pod przyciskiem F2.
Kody na jedzenie zaczynają się od przedrostka itfo_. Oto przykłady:
itfo_dexdumplings – Makaron z goblinimi jagodami (dodaje +3 do zręczności)
itfo_wisp – Światło ducha (przedmiot potrzebny do zadania w Silbach)
itfo_darkbeer_special – Pierwsza butelka „Mrocznego Paladyna”
itfo_wine_araxos – Wieloletnie wino Araxos
itfo_boarstew – Gulasz z dzika na winie
Kody na eliksiry
Kody na eliksiry zaczynają się od przedrostka itpo_. Oto przykłady:
itpo_jornpotion – lek dla Jorna
itpo_perm_str – mikstura zwiększająca siłę o +3
itpo_perm_dex – mikstura zwiększająca zręczność o +3
itpo_perm_mana – mikstura zwiększająca manę o +3
itpo_perm_magicpotential – mikstura zwiększająca obrażenia zadawane przez czary o +5
Kody na pierścienie
Kody na pierścienie zaczynają się od przedrostka itri_. Oto przykłady:
itri_mana_02 – Pierścień Astralnej Mocy
itri_dex_02 – Pierścień Zręczności
itri_str_02 – Pierścień Siły
itri_prot_point_02 – Pierścień Odbicia
itri_prot_blunt_02 – Pierścień Żelaznych Kości
Kody na pasy
Kody na pasy zaczynają się od przedrostka itbe_. Oto przykłady:
itbe_mod_chain_02 – Zaawansowany pas poszukiwacza przygód
itbe_mode_hunter_02 – Ciężki pas łowcy
itbe_addon_dex_5 – Pas zręczności
itbe_addon_str_5 – Pas siły
itbe_addon_mana_15 – Pas Gwiezdnej Mocy
Kody na zbroje
Kody na zbroje zaczynają się od przedrostka itar_. Oto przykłady:
itar_km_firemage_ghost – Zniszczona szata maga ognia
itar_nov_water – Szata nowicjusza wody
itar_volker – Pancerz Volkera
itar_bodowin – KRA, KRA! (Kostium ścierwojada)
itar_chain_L – Kolczuga
Kody na bronie
Kody na bronie zaczynają się od przedrostka itrw_ i itmw_. Oto przykłady:
itrw_frog_slingshot – Proca żaboludzi
itmw_1h_cortez_sword – Miecz Corteza
itmw_2h_ws_sword_ulryk – Wilcza Łapa
itrw_crossbow_training – Kusza treningowa
itmw_patron_valbrycha – Kilof Val-Brycha
To już wszystkie najpopularniejsze kody i oszustwa, jakie możecie znaleźć w grze Gothic 2 Kroniki Myrtany: Archolos. Niezależnie od tego, czy potrzebujecie pomocy z trudnym przeciwnikiem, brakuje Wam sprzętu, nie możecie dotrzeć do jakiejś lokacji, czy po prostu chcecie się trochę pobawić możliwościami gry – powinniście z łatwością znaleźć tu coś dla siebie.
Z pisaniem związał się już za młodu, kiedy to tworzył najróżniejsze opowiadania o tematyce fantasy i postapo. W wolnym czasie głównie gra. Wśród jego ulubionych gatunków znajdują się RPG akcji, kooperacyjne sandboxy. Szczególną sympatią darzy dzieła z portfolio studia Bethesda oraz taktyczne, rywalizacyjne FPS-y.
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Jak go oceniasz?