Kody do Europa Universalis 4 to bardzo przydatna sprawa! Mogą nam pomóc, jeśli chcemy przetestować pewne funkcje albo nie jesteśmy w stanie przejść przez wojnę lub etap utrzymania stabilności naszego imperium. Wystarczy wpisać proste polecenie do konsoli – która jest zupełnie bezpiecznym narzędziem – by uzyskać więcej pieniędzy czy od razu wygrać wojnę. Podczas gry w Europa Universalis 4 kody warto mieć pod ręką, dlatego przedstawiamy wszystko, co trzeba wiedzieć na ich temat.
Spis treści:
Zanim wpiszemy kody do Europa Universalis 4, najpierw musimy otworzyć specjalne okno, w którym je wprowadzamy. Żeby to zrobić, należy użyć klawisza z symbolem tyldy, czyli „~”, który znajduje się nad znanym nam wszystkim tabulatorem.
Po wciśnięciu wspomnianego przycisku po lewej stronie u góry pojawi się okno, w którym możemy wprowadzać komendy lub kody.
Jest pewien haczyk, bo możemy to robić jedynie podczas rozgrywki dla jednego gracza z wyłączonym trybem Ironman. Tylko w trybie Ironman możemy zdobywać osiągnięcia i Paradox nie chciał, żebyśmy szukali drogi na skróty lub oszukiwali innych w rozgrywce wieloosobowej. Stąd w takich przypadkach w grze Europa Universalis 4 kody są niedostępne.
Poniżej znajdziecie podstawowe, najpopularniejsze, kody do Europa Universalis 4. Te komendy mogą się przydać, więc miejcie je na podorędziu.
debug_mode
– wyświetla numer prowincji oraz tagi państw w opisach po najechaniu na nie wskaźnikiem myszycash
– dodaje określoną ilość pieniędzy, np. cash 500
. Bez podania wartości automatycznie doda 5000manpower
– dodaje określoną ilość manpowera, np. manpower 500.
Bez podania wartości automatycznie doda 50 (podane wartości są mnożone x1000)sailors
– dodaje określoną liczbę marynarzy, np. sailors 500
. Bez podania wartości automatycznie doda 5000prestige
– dodaje określoną ilość prestiżu, np. prestige 500
. Bez podania wartości automatycznie doda 5legitimacy
– dodaje określoną ilość legitymizacji, np. legitimacy 50
. Maksymalna możliwa wartość to 100adm
– dodaje określoną ilość władzy administracyjnej, np. adm 500
. Bez podania wartości automatycznie doda 999dip
– dodaje określoną ilość władzy dyplomatycznej, np. dip 500.
Bez podania wartości automatycznie doda 999mil
– dodaje określoną ilość władzy militarnej, np. mil 500
. Bez podania wartości automatycznie doda 999powerpoints
– dodaje określoną ilość do wszystkich władz, np. powerpoints 500
. Bez podania wartości automatycznie doda do maksimumyesman
– włączenie sprawia, że AI zgadza się na wszystko. Wyłączenie przywraca normalne reakcje sztucznej inteligencjiwinwars
– otrzymujemy maksymalną punktację we wszystkich prowadzonych wojnachfow
– wyłącza i włącza mgłę wojnyti
– odkrywa i ukrywa całą mapę światasplendor
– pozwala wybrać umiejętność dla naszej nacjiassimilate
– dodaje wybraną prowincję do naszego państwa z właściwą nam religią i kulturą, np. assimilate 820
. Do użycia kodu potrzebne są ID prowincji, które odkrywamy przy pomocy komendy debug_mode
integrate
– dodaje terytorium wybranego kraju do naszego, np. integrate LIT. Do użycia kodu potrzebny jest tag kraju, który odkrywamy przy pomocy komendy debug_modePowyższe kody do Europa Universalis 4 to absolutna podstawa. Dzięki nim całe kraje dostają się pod naszą kontrolę i zdobywamy nieograniczoną ilość zasobów. Komend do Europa Universalis 4 jest oczywiście znacznie więcej, a ich pełne zestawienie znajdziemy np. na wiki Europa Universalis 4. Warto zwrócić uwagę, że część z nich działa wyłącznie wtedy, gdy posiadamy dodatek, do którego dana komenda jest przypisana.
Żeby w Europa Universalis 4 kody działały – a przynajmniej ich część – potrzebujemy ID prowincji lub tagów państw. Do ich wyświetlenia potrzebujemy komendy debug_mode
. Dzięki niej w opisach pojawią się dodatkowe informacje. Weźmy dla przykładu prowincję Kujawy. Po aktywacji debug_mode i najechaniu na Kujawy myszką zobaczymy dodatkowe informacje:
Pierwsza informacja zdradza nam, że ID Kujaw to numer 4528 i ten wpisujemy w kodach go wymagających. Natomiast tag kraju, do którego Kujawy przynależą, to POL i ten podajemy przy kodach, które wymagają tagów państw.
Tak. Większe dodatki wprowadzają nawet własne nowe kody do Europa Universalis 4. To jest związane z nowymi mechanikami, które dotychczas były nieobecne w grze i wymagają obsługi poprzez nowe komendy.
Natomiast w przypadku modów część kodów do Europa Universalis 4 może nie działać z danymi z oryginalnej gry. Twórcy modyfikacji mają np. możliwość wprowadzenia własnych ID i trzeba brać na to poprawkę, jeśli mamy w planach wpisanie komendy wymagającej ID prowincji.
Żeby otworzyć konsolę na kody w Europie Universalis 4, należy wcisnąć przycisk „~” (tylda) na klawiaturze.
Komendy do Europa Universalis 4 nie działają w trybie wieloosobowym. Żeby z nich korzystać, musielibyśmy daną rozgrywkę najpierw uruchomić w trybie dla jednego gracza, użyć kodów, zapisać grę, a potem ją wczytać w trybie wieloosobowym. To może być użyteczne podczas grania ze znajomymi, jeśli zgodzą się na ciągłe wczytywanie i zapisywanie gry.
Jeśli konsola nie chce się otworzyć, upewnij się, w jakiej wersji językowej masz uruchomioną grę. Przycisk „~” działa, gdy mamy grę po angielsku. Niemiecka wersja językowa może to zmieniać (gracze zgłaszali, że w niej działa przycisk „^”).
Natomiast jeśli przy wpisywaniu kodów nic się nie dzieje, upewnij się, że nie grasz w trybie Ironman. W nim kody są wyłączone, mimo iż możemy otworzyć konsolę.
Żeby dodać pieniądze, wystarczy użyć jednego z kodów do Europa Universalis 4. Najpierw otwórz konsolę klawiszem „~” (po lewej stronie klawiatury pod przyciskiem „Escape”) i wpisz „cash”. Możesz wpisać dowolną wartość pieniędzy, jaką chcesz dostać, a jeśli nie wpiszesz żadnej liczby, gra samodzielnie doda 5000 jednostek złota.
W Europa Universalis 4 kody są świetną metodą, żeby sobie poeksperymentować dla zabawy. Możemy szybko stworzyć imperium, podbić kontynent i napisać alternatywną historię. Jednocześnie warto mieć na uwadze, że używanie ich nie nauczy nas grania w Europa Universalis 4. Gra jest pełna niuansów i zależność od komend nie pomoże w ich poznaniu.
Zobacz także: