Premiera GTA 6 jest jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń 2025 roku. Nie powinno nikogo to dziwić, ponieważ seria studia Rockstar Games przez lata osiągnęła ogromną popularność. Biorąc pod uwagę, że od poprzednika będzie ją dzielić 12 lat, gracze spodziewają się dużych zmian i wysokiej jakości, która ustanowi nowe standardy w branży gier wideo. Producent zapewnia, że gra będzie oszałamiająca, a zapowiedzi i przecieki jak na razie potwierdzają te słowa. Czego dokładnie możemy się spodziewać? Poniżej przedstawiamy informacje na temat GTA 6, takie jak premiera, cena, mapa, główne postacie i nie tylko.
Data premiery | jesień 2025 (PlayStation 5, Xbox Series X/S) |
Producent | Rockstar Games |
Wydawca | Rockstar Games |
Gatunek | gra akcji |
Tryb gry | single player |
Wersje językowe | polska (napisy), angielska |
Kategoria wiekowa PEGI | 18 |
Cena | powyżej 300 zł (nasza prognoza) |
Spis treści:
Data premiery GTA 6 została ujawniona przy okazji pierwszego zwiastuna produkcji. W najnowszą grę Rockstara mamy zagrać już w 2025 roku. Najprawdopodobniej debiut odbędzie się jesienią, zgodnie ze słowami dyrektora generalnego Take-Two Interactive, Straussa Zelnicka, a także późniejszymi potwierdzeniami firmy.
GTA 6 otrzymało nagrodę na gali Golden Joystick Awards 2024 w kategorii „najbardziej wyczekiwana gra”. Podczas odbierania wyróżnienia nie zdradzono co prawda niczego nowego, ale jeden z twórców obiecał, że tworzone rzeczy są „oszałamiające”. Co się kryje za tym epitetem – dowiemy się w swoim czasie. Jakieś pojęcie o tym dają nam jednak różnego rodzaju spekulacje, przecieki, no i oficjalny zwiastun produkcji – o wszystkim tym piszemy w dalszej części tekstu.
Oficjalnie potwierdzono już, że GTA 6 w pierwszej kolejności wyjdzie na konsole PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S. Względem obydwu platform pojawiają się pewne zastrzeżenia. Dla PS5 problemem może być granie w 60 klatkach na sekundę. Podstawowa wersja PlayStation powinna dać sobie radę z 30 FPS-ami, natomiast nie wiadomo, czy PS5 Pro podoła ze standardową obecnie częstotliwością 60 FPS-ów. Jeżeli chodzi o Xboksa, wątpliwości dotyczą ograniczeń platformy, na które narzekali już producenci innych gier. Take-Two zapewnia jednak, że ich zespół znajdzie sposób na zapewnienie graczom możliwie najlepszej jakości na każdym sprzęcie.
GTA 6 na PC może pojawić się dopiero kilka lat po premierze gry. Prezes firmy Take-Two Interactive twierdzi, że jest to dla nich coraz ważniejsza platforma, jednak nie podał dokładnych informacji co do premiery produkcji na komputerach. Niemniej można zakładać, że wymagania sprzętowe GTA 6 będą należeć do bardzo wysokich. Już teraz pojawiają się plotki o tym, że gra ma zajmować ponad 750 GB pamięci wewnętrznej.
Na stronie NicheGamer pojawił się artykuł, w którym omówiono potencjalną cenę Grand Theft Auto 6. Przytoczony przeciek ma pochodzić z rozmowy pomiędzy deweloperami, którzy stwierdzili, że gra powstaje od 2014 roku, a jej budżet wynosi 2 miliardy dolarów. Zdaniem rozmówców cena GTA 6 na premierę będzie wynosić 150 dolarów (około 600 zł), aby szalenie wysokie koszty produkcji mogły się zwrócić.
Nie są to potwierdzone informacje, ale już teraz mówi się, że GTA 6 to najdroższa gra w historii. Mimo to gracze będą wściekli, jeśli faktycznie tyle przyjdzie im zapłacić za grę na premierę. Stąd spekulacje, że GTA 6 będzie można kupić w różnych wariantach i 150 dolarów może być ceną za najdroższą edycję gry. Biorąc pod uwagę ceny innych produkcji Rockstara, gracze mają nadzieję, że będą mogli zagrać w nowe GTA już za nieco ponad 70 dolarów, czyli około 300 zł. Na niższą cenę najprawdopodobniej nie ma co liczyć.
Przede wszystkim poznaliśmy miejsce akcji nowej odsłony Grand Theft Auto. W szóstej części wrócimy do słonecznego Vice City wzorowanego na Miami, ale akcja, w przeciwieństwie do GTA Vice City osadzonego w latach 80., będzie miała miejsce we współczesnych czasach.
Trailer GTA 6 prezentuje nam zarówno ruchliwe ulice, wysokie apartamentowce, luksusowe jachty, przydomowe baseny, jak i plaże. Miasto jest pełne życia. Na ulicach widać wyluzowanych mieszkańców cieszących się ciepłą pogodą, na plażach mnóstwo osób opala się i korzysta z atrakcji wodnych, na luksusowych jachtach odbywają się imprezy, a przed domami ludzie dbają o swoje ogródki. Po zmroku zaczyna się życie nocne. Kluby wypełniają się spragnionymi zabawy mieszkańcami, a na ulicach organizowane są nielegalne wyścigi samochodowe.
Na zwiastunie GTA 6 możemy również podziwiać naturę żyjącą na mokradłach wzorowanych na Parku Narodowym Everglades znajdującym się na Florydzie. Są pokazane także sytuacje, w których dzikie zwierzęta, takie jak aligatory, wkraczają do ludzkich siedzib i sklepów, siejąc przerażenie zaskoczonych klientów. Część wydarzeń ukazanych w trailerze to parodie nagrań znanych już wcześniej z internetu. Widać, że Rockstar nie zamierza zrezygnować ze swojego specyficznego humoru bazującego na naigrywaniu się ze współczesnej popkultury – i słusznie!
Zaprezentowany przez Rockstar Games pokaz przedstawia nam główną bohaterkę, która ma na imię Lucia i jest osadzona w zakładzie karnym. Całkiem możliwe zatem, że w prologu będziemy musieli się wydostać z więzienia, zanim zaczniemy gangsterską karierę na wolności. W przygodach w Vice City towarzyszyć będzie jej partner – Jason, z którym wspólnie będą rabować lokale oraz uciekać przed policją. Rabunek i strzelaninę z policją mogliśmy zobaczyć już przy okazji pierwszego wycieku z rozgrywki pokazującego napad na restaurację. Według plotek protagoniści GTA VI będą niczym Bonnie i Clyde. Ich relacja przedstawiona w krótkiej prezentacji zdaje się potwierdzać te podejrzenia.
Zwiastun pokazuje również pracę policji. Widzimy na nim stróżów strzegących bezpieczeństwa na ulicach Vice City, którzy gonią łamiących prawo zarówno na piechotę jak i w radiowozach. Mamy też możliwość obejrzenia w akcji oddziału szturmującego siedzibę lokalnych rzezimieszków.
Wszystko pokazane w trailerze przez Rockstar Games wygląda zachwycająco i chyba każdy fan serii po jego obejrzeniu nie może się doczekać premiery kolejnej części GTA, która zapowiada się na murowany hit.
W przeszłości o Grand Theft Auto VI zrobiło się głośno za sprawą mapy opublikowanej przez pewnego użytkownika serwisu Reddit. Sugerowała ona, że wrócimy w okolice Vice City, co wieloletni miłośnicy tej serii na pewno odebraliby pozytywnie. Informacje te okazały się prawdą. Rockstar zaprosi nas do olbrzymiego, otwartego świata, który będzie obejmował Vice City, złożone ze zróżnicowanych dzielnic, ale także przyległe do niego tereny takie jak mokradła czy archipelag wysepek wzorowany na Florida Keys.
Przyglądając się tablicom informacyjnym ukazanym na zwiastunie, można wyłowić również drogi kierujące do hrabstwa otaczającego VC, lotniska czy portu. Być może w grze pojawi się także Trójkąt Bermudzki, czyli miejsce, gdzie z nie do końca znanych przyczyn znikają samoloty i statki.
Jakiś czas temu na Reddicie pojawił się nowy przypuszczalny projekt mapy GTA 6, stworzony przez jednego z graczy. Szkic bazuje na trailerze oraz wcześniejszych przeciekach, więc możemy spodziewać się, że w grze świat może wyglądać całkiem podobnie.
Opierając się na krążących plotkach, możemy spodziewać się, że pogoda odegra ważną rolę i nie zabraknie nawet takich zjawisk jak huragany czy powodzie. Krajobraz będzie także zmieniać się wraz z upływem lat – dostrzeżemy to w budynkach czy samochodach.
Kolejne elementy, jakie najprawdopodobniej trafią do GTA 6, to
Z kolei według tego, co możemy znaleźć w dokumencie rzekomo marketingowym, w GTA VI mają pojawić się takie atrakcje, jak:
Jeszcze inny przeciek pochodzi od Jasona Schreiera, który na łamach serwisu Bloomberg opublikował kolejną garść szczegółów. Swoją wiedzę zaczerpnął z rozmów, które przeprowadził z 20 anonimowymi pracownikami studia Rockstar Games. Wśród informacji o osadzeniu miejsca akcji wskazywał miasto zainspirowane Miami. Zostało to potwierdzone przez twórców gry na zwiastunie prezentującym Vice City, metropolii znanej ze starszej odsłony o takim właśnie podtytule. Według doniesień na początku mielibyśmy mieć dostęp jedynie do tego miasta i jego okolic. Wraz z rozwojem fabuły udalibyśmy się również w inne miejsca.
Ponadto z plotek wynika, że w GTA 6 w interesujący sposób zostanie wykorzystana sztuczna inteligencja. Technologia AI ma dodać grze jeszcze więcej życia. Podobno wpłynie na generowanie wnętrz budynków, a także zachowanie NPC. Otaczający gracza ludzie mają reagować na przykład na pogodę, ale również na zachowanie czy samą obecność głównego bohatera. Nie będzie to zachowanie z góry nakreślone, lecz wygenerowane przez sztuczną inteligencję, przez co każdy NPC może postąpić nieco inaczej, widząc naszego protagonistę. Już na zwiastunie widzieliśmy postacie, które wchodzą ze sobą w interakcje na ulicach oraz nagrywają różne zdarzenia.
W przypadku wnętrz budynków – pewne potwierdzenie gracze otrzymali na LinkedInie na profilu Ryana Woodsa, czyli głównego programisty odpowiadającego za silnik, na którym tworzone jest GTA 6. Okazuje się, że Woods pracował m.in. nad możliwością proceduralnego generowania obiektów i lokacji. Oznacza to, że prawdopodobnie w grze zobaczymy różnie wyglądające miejsca – ale Rockstar nie będzie musiał tworzyć każdego z nich osobno, bo tym zróżnicowaniem zajmie się proceduralna generacja.
Osoby, które grały w GTA Vice City, San Andreas lub Chinatown Wars, z pewnością pamiętają piłę łańcuchową dostępną w tych grach jako część arsenału. Profil na LinkedIn jednego z byłych pracowników Rockstara wskazuje na to, że sprzęt ten może powrócić w GTA 6. Wspomniany mężczyzna podczas pracy zajmował się tworzeniem m.in. etykiet przedmiotów, które mają pojawić się w grze – wśród nich podobno znajdowała się piła łańcuchowa.
Profil pracownika został już wyedytowany, więc w opisie jego doświadczenia nie ma już wzmianki na temat piły mechanicznej w GTA 6. W Internecie nic jednak nie ginie – wpis znajdziemy na Reddicie. Tym samym wierzymy, iż ta broń rzeczywiście powróci w najnowszej odsłonie serii. Trzeba jednak pamiętać, że może pojawić się w innej formie, niekoniecznie jako narzędzie przeznaczone do walki.
Sukces GTA Online pokazał, że utrzymywanie gry przy życiu za pomocą dodatków ma bardzo dużo sensu. Nie jest wykluczone, że Rockstar spróbuje w GTA 6 tego samego także w kampanii fabularnej. Według przecieku mającego być dokumentem dla marketingowców GTA VI otrzyma dwa rozszerzenia fabularne. Pierwsze będzie skupiało się na uzależnionym od narkotyków bohaterze o nazwisku Tony Prince. Jego akcja ma rozgrywać się równolegle z wydarzeniami znanymi z GTA IV. W drugim dodatku gracze wcielą się w Ramona, członka gangu Vice City Vagos, który po długiej odsiadce próbuje odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Oba DLC mają oferować około 15-20 godzin zabawy i wprowadzać nowe mechaniki w stosunku do podstawowej gry.
Doniesienia o dużych rozszerzeniach fabularnych, które rzekomo miałoby otrzymać GTA VI, potwierdzają również inne przecieki, których autorem jest bywalec GTA Forums o pseudonimie Tez2, który wyrobił sobie opinię wiarygodnego informatora. Według jednego z jego postów, nowa odsłona popularnego cyklu od firmy Rockstar Games będzie otrzymywała singlowe DLC w formie epizodycznej, podobnie jak miało to miejsce przy GTA IV i było planowane dla GTA V, zanim wybuch popularności GTA Online pozmieniał wszystko.
Według Teza2 rzeczone dodatki przyniosą aktualizacje oraz rozszerzenia mapy. Zostały one pomyślane w ten sposób, by jak najbardziej ograniczyć „crunch” przy produkcji „podstawki”. Pierwsze tego typu DLC miałoby zadebiutować w przeciągu roku lub dwóch od premiery podstawowego GTA 6.
Mogą Cię zainteresować: