Premiera Gothic Remake jest jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w gamingowym światku, szczególnie wśród polskich graczy. Odświeżona wersja legendarnego tytułu z 2001 r. pozwoli nam po raz kolejny wcielić się w postać Bezimiennego i stanąć do walki w obronie Myrtany – ale z nowościami i usprawnieniami. Jakimi konkretnie i kiedy odbędzie się premiera gry Gothic Remake? Przedstawiamy wszystkie informacje na ten temat, a także wrażenia po zagraniu w wersję demonstracyjną produkcji.
Spis treści:
Data premiery | 2025 r. (PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S) |
Producent | Alkimia Interactive |
Wydawca | THQ Nordic |
Gatunek | RPG akcji |
Tryb gry | single player |
Wersje językowe | polska (napisy i dubbing) |
Kategoria wiekowa PEGI | 18 |
Cena | ok. 250 zł |
Niestety do tej pory oficjalnie nie wiemy, kiedy dokładnie odbędzie się premiera gry Gothic Remake, jednak powinien to być 2025 rok. Podobno premiera planowana była w roku obrotowym 2024/2025, który kończy się 31 marca 2025. Obecnie nie jest to realny termin, a Timur „T-Moor” Khodyrev, pełniący rolę menedżera społeczności Gothica Remake, potwierdził tylko, że produkcja wyjdzie w 2025.
Wiadomo, że Gothic Remake, oprócz pojawienia się na PC, zadebiutuje również na konsolach nowej generacji. Dlatego też możliwa będzie rozgrywka przy użyciu padów, która znacznie różni się od sterowania za pomocą klawiatury i myszki. Twórcy potwierdzili, że grając na padzie, kierunek zadawanych ciosów wybierzemy poprzez odchylenie „analoga” w pożądaną przez nas stronę.
Przedsprzedaż dotyczy wyłącznie pudełkowych kopii gry Gothic Remake, cena to 239 i 249 złotych, w zależności od platformy i sklepu. Jeśli preferujecie wersje cyfrowe, to jak na razie musicie uzbroić się w cierpliwość. Ani na Steamie, ani w PlayStation Store i Microsoft Store jak na razie nie ma możliwości przedpremierowego zakupienia tego tytułu.
Nie powinniśmy spodziewać się większych zmian w fabule. Gra opowiada o królestwie Myrtany, które zostało najechane przez armię orków. Żeby móc zaopatrzyć swoich żołnierzy w potężne uzbrojenie, król Rhobar II wykorzystuje więźniów, aby ci wydobywali dla niego magiczną rudę.
Żeby wszystko przebiegało bez zakłóceń, postanowiono zamknąć kopalnie pod magiczną kopułą. Coś jednak psuje szyki magom i ostatecznie bariera rozszerza się bardziej, niż planowano, i więzi nie tylko złoczyńców. Król zmuszony jest teraz negocjować ze skazańcami, dostarczając im wszystko, czego sobie życzą. Jako gracze wcielamy się w nowo przybyłego więźnia. Na naszych barkach spocznie więcej, niż ktokolwiek mógłby się spodziewać.
Gothic Remake oprócz odrestaurowanej grafiki zaoferuje też całkiem nowy system walki. Ma on jednak bazować na tym, co znamy z oryginału. Tyczy się to zresztą całego projektu, który ma być wierny pierwowzorowi. Oznacza to, że będzie to RPG ukazujące akcję z perspektywy trzeciej osoby (TPP). W walce skorzystamy z różnego rodzaju oręża (miecz, kusza itp.). Zakupić je będziemy mogli od kowali, a innego typu przedmioty (np. lecznicze) od pozostałych sprzedawców.
W Gothicu będziemy jednak nie tylko walczyć. Twórcy duży nacisk położyli również na eksplorację niebezpiecznego świata gry. Musimy jednak uważać, aby nie udać się zbyt daleko – natrafimy bowiem na przeciwników, którzy mogą okazać się zbyt silni. Nowe obszary krainy otworzą się przed nami wraz z rozwojem postaci. Jednocześnie nic nie stanie na przeszkodzie, aby pójść, gdzie chcemy. Możemy jednak gorzko tego pożałować.
Usprawnień doczekają się umiejętności łowieckie, które w oryginalnym Gothic zostały potraktowane trochę po macoszemu. Pierwowzór skupił się w większym stopniu na „wymachiwaniu mieczem”, a Bezimienny z łukiem nie był zbyt groźną postacią. To ma się zmienić, a same umiejętności łowieckie będą nieodzownym aspektem przetrwania w Gothic Remake.
W nowej wersji gry pojawi się więcej możliwości w zakresie zwiedzania świata – jak np. funkcja wspinania się po ścianach, której w oryginale nie było. Twórcy jednocześnie rozbudują świat, abyśmy mieli gdzie skorzystać z nowych opcji. Usprawnieniu ulegnie także system craftingu, który pozwoli na wytwarzanie większej liczby przedmiotów i broni. Bezimienny wraz z rozwojem umiejętności otrzyma lepsze animacje – np. bardziej zaawansowane postawy w walce. Wiele nowości zostało omówionych w drugim odcinku podcastu, który znajdziecie poniżej (film jest dostępny z polskimi napisami).
Seria Gothic w dużej mierze opiera się na wyborach podejmowanych przez gracza. Począwszy od dialogów, w trakcie których wskazujemy kolejne kwestie, a kończąc na tym, do której frakcji dołączymy. To ostatecznie wpływa na zakończenie gry. Możemy się spodziewać, że tak samo będzie w nowej wersji.
Zadania główne oraz poboczne zostaną rozbudowane, pojawi się też garść nowych questów. Ogrom zmian wprowadzonych w grze Gothic Remake możecie zobaczyć na nagraniu udostępnionym w sieci.
Wspomniany wcześniej Kai Rosenkranz podczas gamescomu 2024 wyjawił kilka tajemnic dotyczących gry Gothic Remake. Według kompozytora przygoda Bezimiennego będzie znacznie dłuższa od oryginału – samo przejście głównej fabuły ma zająć około 30 godzin. Nie oznacza to jednak, że po tym czasie będzie można odstawić tytuł na (cyfrową bądź fizyczną) półkę.
Niemiecki twórca obiecuje, że Gothic Remake będzie miał zawartość pozwalającą na spędzenie w Kolonii ponad 60 godzin. Deweloperzy niejednokrotnie podkreślali, że zamierzają dodać kilka nowości względem oryginału, co przełoży się na dłuższy czas gry. Niewykluczone też, że Gothic Remake doczeka się lokacji, które w tytule z 2001 r. nie zostały dokończone.
Niewykluczone, że w Gothic Remake pojawi się wsparcie dla moderów. Deweloperzy zapewniają, że bardzo chcieliby je zagwarantować, ale nie wszystko w tej kwestii zależy od ich chęci. Wszystko przez zastosowanie silnika Unreal Engine, którego twórcy, Epic Games, nałożyli dość restrykcyjne zasady dotyczące modowania.
Powrócić za to może znany z oryginalnego Gothica „marvin mode”, czyli specjalny tryb deweloperski, w którym gracze mogli wpisywać komendy i kody ułatwiające rozgrywkę. Kto wie, być może już na początku gry będziemy mogli zdobyć Ulu-Mulu?
Bez wątpienia jedną z największych zalet Gothica stanowi klimatyczna muzyka skomponowana przez Kaia Rosenkranza. Twórca ścieżki dźwiękowej oryginału współpracuje przy tworzeniu remake’u, dzięki czemu po raz kolejny będziemy mogli usłyszeć soundtrack jego autorstwa. Już teraz można zapoznać się z pierwszym utworem zrealizowanym właśnie na potrzeby gry Gothic Remake.
Trzeba przyznać, że Kai Rosenkranz w świecie Gothica czuje się jak ryba w wodzie, a już pierwsze nuty utworu dedykowanego jaskiniom Nowego Obozu sprawiają, że ma się ochotę ponownie trafić do Górniczej Kolonii.
Na tę informację fani oryginalnego Gothica z pewnością czekali z wypiekami na twarzy. Potwierdzono bowiem, że odnowiona wersja gry otrzyma polski dubbing, a w sieci pojawił się film, na którym pokazana jest jego próbka. Nie przedłużając zatem – zachęcamy do zapoznania się z materiałem.
Warto wspomnieć, że do roli Diego powróci Adam Bauman, który użyczył głosu tej postaci w oryginalnej odsłonie. Ujawniono również część pozostałej obsady aktorskiej – znaleźli się w niej między innymi: Mirosław Zbrojewicz (Świstak), Janusz Zadura (Orry), Michał Klawiter (Nyras), Paweł Szczesny (Kirgo), Robert Tondera (Ratford) i Janusz Wituch (Drax)
Niestety nadal nie wiadomo, czy w roli Bezimiennego po raz kolejny usłyszymy Jacka Mikołajczaka. Trudno jednak sobie wyobrazić, żeby głos pod tę postać podkładał inny aktor.
Najwidoczniej na grę Gothic Remake czekają nie tylko fani na całym świecie, lecz także twórcy oryginału pochodzący ze studia Piranha Bytes – Björn i Jennifer Pankratzowie. Mieli oni okazję na własne oczy zobaczyć produkcję na gamescomie 2024 oraz wziąć udział w zakulisowym spotkaniu z nią związanym. O swoich odczuciach dotyczących odświeżonej wersji opowiedzieli na poniższym nagraniu.
Twórcy stwierdzili, że studiu Alkimia Interactive udało się zachować ducha pierwowzoru. Należy traktować to jako dobry prognostyk przed premierą.
Gothic to jedna z najważniejszych gier z gatunku RPG. Dużą sympatię zyskała przede wszystkim na polskim rynku. Nic dziwnego, gdyż mimo pewnej toporności, to świetny tytuł z dobrze skonstruowanym światem. Do tego okraszony został zapadającym w pamięć polskim dubbingiem. Całości obrazu dopełnia wciągająca, dobrze napisana opowieść i zadania poboczne, które chce się wykonywać. To wszystko sprawiło, że Gothic dumnie reprezentuje najlepsze stare gry komputerowe, będąc kultową grą dla wielu pokoleń graczy. Z niecierpliwością czekamy zatem na gruntownie odnowioną wersję klasyki gatunku RPG – Gothic Remake.
Mogą Cię zainteresować: