Forza Motorsport 8 to zdecydowanie jest to jedna z dłużej wyczekiwanych premier gier. Forza Motorsport to flagowa seria gier wyścigowych firmy Microsoft, której historia sięga 2005 roku i pierwszego Xboxa. Od szóstej odsłony marka ukazuje się również na PC. Od początku cykl FM kładł większy nacisk na realizm w porównaniu do innych samochodówek – zarówno w zakresie modelu jazdy, jak i tego, że wyścigi odbywają się na autentycznych torach ze świata motorsportu. Forza Motorsport zawsze stanowiła też bezpośrednią konkurencję dla serii Gran Turismo wydawanej na konsolach PlayStation. Obie marki łączy niemal identyczna formuła rozgrywki – bierzemy udział w krótkich zawodach na torach i kolekcjonujemy setki samochodów.
Ostatnia, siódma gra z cyklu Forza Motorsport ukazała się w 2017 roku i od tego czasu uwaga wydawcy przeniosła się na bardziej zręcznościową Forza Horizon. Na szczęście premiera kolejnej odsłony Forza Motorsport została już potwierdzona. Warto tu nadmienić, że na tę chwilę oficjalny tytuł nie uwzględnia numerka „osiem”. Wiemy już w zasadzie wszystko na temat nowych wyścigów, łącznie z datą premiery i wymaganiami sprzętowymi.
Spis treści:
Minęły niemal trzy lata odkąd zapowiedziano najnowszą odsłonę serii, ale w końcu poznaliśmy datę jej premiery.
Forza Motorsport 8 zmierza na konsole Xbox Series X i Xbox Series S oraz komputery PC, gdzie grę będzie można nabyć albo w Microsoft Store, albo na platformie Steam. Jak każdy tytuł Microsoftu w ostatnich latach produkcja będzie też dostępna w standardowej wersji od dnia premiery w abonamencie Xbox Game Pass.
Grę możemy kupić za 349 zł, o ile ograniczymy się do standardowej wersji. Do wyboru są jeszcze edycje Deluxe oraz Premium, które kosztują odpowiednio 449 zł i 499 zł. Ta najdroższa daje możliwość zagrania do 5 dni przed oficjalną premierą.
Twórcy Forzy Motorsport opublikowali w końcu wymagania sprzętowe gry. Jak się okazuje, będą one dość spore nawet w najniższej konfiguracji. Prezentujemy je poniżej.
Powyższy materiał prezentuje fenomenalnie wyglądającą grę, która zdaniem twórców będzie najbardziej zaawansowaną technicznie grą z całej serii – a nawet w historii gatunku symulacyjnych gier wyścigowych. Usprawnień doczeka się między innymi fizyka jazdy, co sprawi, że wyścigi będą bardziej agresywne i brutalne. Deweloperzy dużo pracy włożyli również we wdrożenie technologii ray tracing, podobnie jak w szczegółowość karoserii. Co więcej, każdy pojazd ma się brudzić w wyjątkowy sposób – ocenić można to już za sprawą powyższego materiału.
Grafika to jednak nie wszystko. Forza Motorsport ma też posiadać wysokiej jakości oprawę dźwiękową. Brzmienie samochodów ma się różnić w zależności od zainstalowanych części. Dużej dawki realizmu ma również dodać nowy system odpowiedzialny za kreowanie dźwięków wydawanych przez opony i zawieszenie. Równie dużo uwagi poświęcono otoczeniu, co ma świetnie współgrać ze zmiennymi warunkami pogodowymi. Zapowiada się prawdziwa gratka dla fanów motoryzacji.
Twórcy ze studia Turn 10 w tej odsłonie położą jeszcze większy nacisk na realizm. Objawi się to obecnością chociażby opcjonalnego treningu i kwalifikacji przed każdym wyścigiem, tak jak w czasie prawdziwych zawodów. Do tej pory startowaliśmy z automatycznie przydzielonego miejsca. Poza tym szykowane są spore zmiany w modelu jazdy, zwłaszcza w odniesieniu do zachowania opon. Silnik gry ma mierzyć kontakt gum z nawierzchnią 360 razy w ciągu sekundy w ośmiu punktach, co ma oznaczać 50-krotną poprawę w stosunku do mechanizmów znanych z FM7. O wiele większe znaczenie będzie miał dobór twardości mieszanki opon oraz temperatura toru.
Równie wiele uwagi poświęcono zawieszeniu. W prace nad tym aspektem zaangażowano zawodowych kierowców i innych specjalistów w dziedzinie motoryzacji. Dzięki temu zawieszenie ma funkcjonować znacznie bardziej realistycznie. Bez problemu odczujemy różnicę pomiędzy samochodem przygotowanym do driftowania a zwykłym wozem wyścigowym. Ciekawie brzmi również zapowiedź nowego, realistycznego modelu zniszczeń. Na duże odkształcenia karoserii nie mamy wprawdzie co liczyć – zabraniają tego zwykle postanowienia licencyjne – ale uszkodzenia być może będą miały większy wpływ na zachowanie pojazdów na drodze. Realistycznie ma także wyglądać brud gromadzący się na samochodzie w trakcie wyścigu.
W Forza Motorsport 8 nie zabraknie kampanii dla pojedynczego gracza, w której nagrodami będą modele samochodów lub wirtualne kredyty do ich zakupu, różnorodnych wyzwań oraz przebudowanego trybu multiplayer. Być może studio Turn 10 ma zamiar naśladować dokonania zespołu Polyphony Digital w zakresie trybu sieciowego Gran Turismo Sport. Szturmem zdobył on świat e-sportu w gatunku gier wyścigowych.
Pełna lista torów nie jest jeszcze znana. Turn 10 na razie potwierdziło, że na pewno powrócimy na dobrze znane Maple Valley, Laguna Seca i Spa-Francorchamps w Belgii. Nowością w tej odsłonie będzie Kyalami w Afryce Południowej i fikcyjny Circuit Hakone w Japonii. Możemy też oczekiwać powrotu torów, które zawsze były w tej serii obecne, a więc: Nurburgring i Nordschleife, Monza, Sebring, Silverstone, Daytona, Road America, Watkins Glen i wielu, wielu innych.
Poniżej znajduje się lista potwierdzonych przez twórców tras, które pojawią się w grze:
Pełna lista ma składać się z 20 lokacji i zostanie ujawniona tuż przed premierą. Istnieje spora szansa, że znajdą się na niej brazylijskie Interlagos oraz japońskie Fujimi Kaido. Trasy te zwyciężyły bowiem w ankiecie przeprowadzonej niedawno przez studio Turn 10.
Twórcy obiecują również dynamiczny system pogodowy i cykl dobowy na torach oraz nieporównywalną z poprzednią odsłoną jakość wykonania i poziom detali, co przełoży się na dokładność w odtwarzaniu prawdziwych torów. Wersja na Xboxa Series X ma zapewnić 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 4K i z włączonym ray tracingiem.
Jedno jest pewne – samochodów będzie kilkaset. Seria Forza Motorsport zawsze umożliwiała zdobycie sporej liczby pojazdów różnych marek i modeli z różnych dekad. Co więcej, nie są to tylko sportowe, ulepszone maszyny lub szybkie, egzotyczne superauta, ale także zwykłe samochody, jakie każdego dnia można spotkać na ulicach miast.
Lista potwierdzonych już aut prezentuje się następująco:
Możemy się spodziewać jeszcze wielu innych znanych marek, samochodów z poprzedniego wieku (zarówno ponadczasowych klasyków, jak i tych mniej znanych), pojazdów retro z pierwszej połowy XX wieku oraz tych zupełnie dziwnych, jak fikcyjny Warthog z serii Halo. Na pewno też część z nich znajdzie się w płatnych dodatkach lub zostanie dodana w kolejnych aktualizacjach gry.
Mogą Cię zainteresować: