Fable to jeden z najbardziej uznanych i rozpoznawalnych cykli, jeśli chodzi o gry RPG fantasy. Jego trzy główne odsłony, które stworzyło studio Lionhead pod przewodnictwem samego Petera Molyneux (Black & White), święciły triumfy w pierwszej dekadzie XXI wieku. Minęło już zatem 14 lat, a my wciąż nie doczekaliśmy się żadnej nowej dużej części tej niegdyś przebojowej serii. Nie oznacza to jednak, że było wokół niej zupełnie cicho. Pierwsze plotki na temat wskrzeszenia cyklu pojawiły się już w 2017 roku. Z czasem skrystalizowały się one i dziś oficjalnie wiemy, że kolejne Fable, będące rebootem całej marki, majaczy już na horyzoncie. Kiedy premiera? Co wiemy o tej grze? Zapraszamy do zapoznania się z naszym podsumowaniem.
Data premiery | 2025 r. (PC, Xbox Series X/S) |
Producent | Playground Games |
Wydawca | Xbox Game Studios |
Gatunek | RPG |
Tryb gry | single player |
Wersje językowe | polska (napisy), angielska (napisy i dialogi) |
Kategoria wiekowa PEGI | 16 |
Cena | nieznana |
Spis treści:
Fable zadebiutuje w 2025 roku, lecz dokładna data premiery nie jest jak na razie znana. Tytuł zmierza na PC oraz konsole Xbox Series X/S. Najpewniej będzie dostępny z polskimi napisami.
Jak wszystkie gry powstające pod egidą Xbox Game Studios, Fable od dnia premiery będzie dostępne w ofercie abonamentu Game Pass. Osoby opłacające odpowiedni poziom tej subskrypcji będą zatem mogły ograć nadchodzący tytuł studia Playground Games, nie ponosząc żadnych dodatkowych kosztów.
Jak na razie nie wiemy, jaka będzie cena Fable. Patrząc jednak na inne produkcje AAA dostępne na rynku, możemy śmiało założyć, że kwota za tę grę będzie oscylowała w okolicach 300 złotych.
Akcja nowego Fable, podobnie jak poprzednich odsłon, będzie toczyła się w fantastycznej krainie Albion, sprawiającej wrażenie baśniowej wersji Wielkiej Brytanii. Wcielimy się w młodą dziewczynę, która zostanie zmuszona do stawienia czoła złu w postaci zagadkowej kobiety władającej tajemnymi mocami. W trakcie swojej przygody nasza protagonistka spotka m.in. Humphry’ego, emerytowanego „największego bohatera Albionu”, oraz groźnego olbrzyma Dave’a (w jego rolę wciela się znany m.in. z serialu IT Crowd aktor, reżyser i komik Richard Ayoade).
Większe szczegóły na temat historii opowiadanej w Fable na ten moment nie są znane. Istnieje jednak spore prawdopodobieństwo, że podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu, również w tej nadchodzącej będziemy mieli okazję przeżyć opowieść „“od zera do bohatera” i zdecydować, czy chcemy czynić dobro, czy zwrócić się w stronę zła. Wszystko to zostanie utrzymane w luźnym i dość humorystycznym klimacie.
Również na temat gameplayu w nowym Fable nie możemy powiedzieć zbyt wiele. Z pewnością będzie to wyłącznie singlowa gra TPP mocno stawiająca na akcję. Z różnego typu przeciwnikami (np. bandytami, drzewcami) będziemy mogli uporać się zarówno za pomocą broni białej i dystansowej, jak i bomb oraz rozmaitych czarów. Nie powinno też zabraknąć sekcji zręcznościowych, podczas których zostaniemy zmuszeni do unikania różnych zagrożeń, niemożliwych do pokonania czystą siłą bądź magią.
Świat gry najprawdopodobniej będzie otwarty i zaludniony przez rozmaitych NPC, z którymi wejdziemy w mniejsze lub większe interakcje. Część z tych bohaterów niezależnych zaoferuje nam zadania do wykonania. Możemy się spodziewać, że to, jak do nich podejdziemy, wpłynie na charakter naszej bohaterki i zbliży ją do ścieżki dobra lub zła.
Jak przystało na przedstawiciela gatunku RPG, możemy się spodziewać, że w Fable na przestrzeni rozgrywki, przy okazji kończenia misji i pokonywania kolejnych wrogów, będziemy zbierać doświadczenie, które pozwoli na rozwijanie umiejętności naszej bohaterki. Jej moc zwiększy również zbierany i kupowany za zarobione pieniądze coraz lepszy ekwipunek.
Na podstawie teaserów i wypowiedzi twórców możemy także podejrzewać, że w grze znajdą się jakieś opcje personalizacji protagonistki, na przykład zmiana jej fryzury lub dodanie tatuaży, jak miało to miejsce w poprzednich głównych odsłonach cyklu.
Fable najprawdopodobniej powstaje na silniku Forzatech, który ekipa z Playground Games wykorzystuje do tworzenia gier wyścigowych z serii Forza Horizon. Na zaprezentowanych materiałach tytuł prezentuje się niezwykle efektownie – animacje postaci i potworów są bardzo naturalne, a otoczenie potrafi zaprzeć dech w piersiach. Niewykluczone jednak, że do dnia premiery grafika zostanie nieco pogorszona.