Epic Games zapłaci rekordową karę za nieodpowiednią ochronę dzieci w Fortnite

| autor: Miłosz "AlexB" Szubert |Przeczytasz w 2 minuty
Zwiększ rozmiar tekstu
Epic Games zapłaci rekordową karę za nieodpowiednią ochronę dzieci w Fortnite

Jak powszechnie wiadomo, Fortnite jest produkcją lubianą przez młodych ludzi. Przyciąga ich m.in. zajmującą rozgrywką typu battle royale, darmowością oraz przyjemną, przypominającą animacje DreamWorks czy Pixara oprawą graficzną. Właśnie ta nieco łagodząca przemoc „bajkowość” sprawiła, że Fortnite otrzymał klasyfikację 12+ w systemie PEGI oraz Teen w ESRB. Niestety przynajmniej to drugie oznaczenie okazało się ostatnio problematyczne dla firmy Epic Games, czyli twórców gry.

Spis treści:

Epic Games musi zapłacić dotkliwą karę za nieodpowiednią ochronę dzieci w Fortnite.
Epic Games musi zapłacić dotkliwą karę za nieodpowiednią ochronę dzieci w Fortnite.

Nieodpowiednia ochrona dzieci w Fortnite

Amerykańska Federalna Komisja Handlu nałożyła na Epic Games karę w wysokości 520 milionów dolarów (prawie 2,3 miliarda złotych) właśnie ze względu na nieodpowiednią ochronę nastolatków (via Eurogamer). Wchodząc w szczegóły, główne powody były dwa.

Po pierwsze, Epic Games miało stosować „niedbałe praktyki prywatności” dla czatu głosowego i tekstowego. Chodzi o to, że komunikatory w Fortnite domyślnie były włączone i mogły zbierać prywatne dane użytkowników. Jako że najprawdopodobniej wielu z nich miało poniżej 13 lat, musieli uzyskać zgodę prawnych opiekunów na korzystanie z narzędzi do łączności z innymi oraz przesyłania informacji.

Po drugie, zgodnie z opinią Federalnej Komisji Handlu Epic Games stosowało pewne niezbyt przejrzyste praktyki, mające na celu „nakłanianie graczy do niechcianych zakupów i pozwalanie dzieciom na dokonywanie nieautoryzowanych opłat bez udziału rodziców”. Wyjaśniając bardziej szczegółowo, chodzi tu o fakt, iż w Fortnite znajdowała się „nieintuicyjna, niespójna i myląca konfiguracja przycisków”, która sprawiała, że można było niechcący dokonać zakupu wewnątrz gry. Ponadto Epic Games miało blokować konta osób, które używały swoich kart kredytowych do zwrotów pieniędzy za transakcje czy zbytnio ułatwiać nieletnim zakup V-dolców, czyli waluty premium w grze, przed 2018 rokiem.

Odpowiedź Epic Games na zarzuty

Firma Epic Games wydała własne oświadczenie, w którym stara się odpowiedzieć na zarzuty postawione przez Federalną Komisję Handlu.

Przedstawiciele Epic Games podkreślają, że zarzuty dotyczą czasów przeszłych, a sam Fortnite ewoluował i obecnie monetyzacja w grze wygląda nieco inaczej.

  • Dodano tokeny reklamacji i poprawiono system zwrotu pieniędzy.
  • Ponadto wprowadzono funkcję, dzięki której w celu potwierdzenia chęci zakupu należało przytrzymać odpowiedni przycisk przez dłuższą chwilę.
  • Wprowadzono także specjalne typy kont dla młodszych graczy, w ramach których wydawanie prawdziwych pieniędzy nie jest możliwe, a czaty są nieaktywne.

Dlaczego Epic Games zdecydowało się zapłacić karę?

Oto wytłumaczenie: „Zaakceptowaliśmy to porozumienie, ponieważ chcemy, aby Epic był wzorem ochrony konsumentów i zapewniał najlepsze doświadczenia dla naszych graczy. W ciągu ostatnich kilku lat wprowadzaliśmy zmiany, aby nasz ekosystem spełniał oczekiwania naszych graczy i osób odpowiedzialnych za regulacje, co, mamy nadzieję, będzie drogowskazem dla innych ekip w naszej branży”.

Warto zaznaczyć, że kara nałożona na Epic Games jest największą kwotą, jaką jakikolwiek podmiot musiał zapłacić Federalnej Komisji Handlu w związku z amerykańską ustawą o ochronie prywatności dzieci w Internecie. Z pewnością może ona odstraszyć potencjalne osoby/firmy, które chciałyby narazić młodszych graczy i ich rodziców na straty finansowe. Co się natomiast tyczy samych twórców Fortnite, to zapewniają oni, że ich podejście cały czas ewoluuje, a przejrzystość w zakupach i zwrotach w ich grach będzie się tylko poprawiać.

Komputronik Gaming Google News

Może Cię zainteresować:

Autor
Miłosz "AlexB" Szubert
Filmoznawca z wykształcenia. Interesuje się wszystkim, co interesujące. Fan tenisa, koszykówki, komiksów, dobrych książek i gier strategicznych Paradoxu. Od niedawna domorosły Mistrz Gry (podobno wychodzi mu to całkiem nieźle).
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Jak go oceniasz?
5/5 - (1 głos)

Czytaj Więcej


Czytaj NANO