Epic Games Store został uruchomiony w grudniu 2018, ale już zdążył się stać największym konkurentem Steam na PC. Sklep Epic Games oferujący cyfrowe gry odróżnia się od platformy Valve pod kilkoma względami i nieustannie stara się zawalczyć o większą liczbę graczy, co pozytywnie wpływa na cały rynek PC.
Epic Games, podobnie jak Valve, zaczęło jako deweloper gier, by po czasie spróbować swoich sił jako właściciele platformy do sprzedaży cyfrowych gier. Epic uruchomił swój sklep ponad 15 lat po swoich rywalach, ale już zaczyna deptać po piętach platformie Steam.
Spis treści:
Epic Games Store to cyfrowy sklep z grami komputerowymi, przeznaczony na komputery z Windows lub macOS.
Przeglądanie oferty możliwe jest przez przeglądarkę lub launcher.
Co to jest launcher w Epic Games Store? Launcher to narzędzie, które jest niezbędne do uruchamiania gier kupionych na tej platformie.
Tak, jak w przypadku platformy Steam, kupione gry są przypisane do naszego konta, a więc będziemy mieć do nich dostęp z dowolnego komputera, na którym się zalogujemy. Część gier oferuje także możliwość zapisu gier w chmurze, a więc nie przepadną przy formatowaniu albo przesiadce na inny sprzęt.
Epic Games Store od 2021 roku wprowadził również możliwość czatu głosowego w grach ze znajomymi, a od 2020 r. zaczął wprowadzać także osiągnięcia w grach, a docelowo będą one przypominać trofea z PS5.
Sporą zaletą Epic Games Store są rozdawane co (przeważnie) tydzień darmowe gry, a wśród nich wiele znanych hitów.
Oprócz tego niektóre z wyczekiwanych nowości ukazują się z czasową, nawet roczną wyłącznością w sklepie Epic. Oprócz darmowych tytułów, także tutaj można znaleźć regularne wyprzedaże.
Sklep Epic Games Store może poszczycić się ponad 160 milionów założonych kont. Dane Epic ze stycznia 2021 roku wskazują na to, że aktywnych użytkowników miesięcznie jest około 31 milionów. Rekordowa liczba zalogowanych jednocześnie na platformie kont wyniosła w 2020 roku aż 13 milionów.
Tak, jak każdy cyfrowy sklep tego rodzaju, Epic Games Store dostarcza firmie Epic Games marży za każdą sprzedaną grę oraz mikropłatności. W tym przypadku owa marża jest znacznie niższa niż u konkurencji, gdyż wynosi 12%, w przeciwieństwie do standardowych 30%.
W praktyce wygląda to tak, że na każde 100 złotych, 12zł wędruje do Epic, a 88zł – do wydawcy/dewelopera.
Takim podejściem Epic Games stara się przyciągnąć jak najwięcej twórców gier.
Epic w tym momencie odnotowuje straty, a najnowsze dane (ujawnione w sierpniu 2021) sugerują, że osiągnie ona próg rentowności dopiero w 2027 roku. Mimo, że w 2020 roku Epic Games Store odnotował straty rzędu 330 milionów dolarów, Epic jako całość mógł poszczycić się wpływami w wysokości 3,85 mld dolarów, co daje zysk netto rzędu 1,54 mld. dolarów.
Pieniądze te pochodzą w dużej mierze właśnie z mikropłatności z Fortnite na różnych platformach, a częściowo także poprzez inkasowanie marży z licencjonowania silnika Unreal Engine (w przypadku UE4 – dopiero od gier, które zarobiły milion dolarów).
Zobacz także: Wszystko, co musisz wiedzieć o grze Fortnite
Aby móc korzystać z Epic Games Launcher musimy posiadać:
Powyższe parametry odnoszą się do samego launchera. Gry dostępne na Epic Games Store będą miały w przeważającej mierze znacznie wyższe wymagania.
Launcher i jego funkcjonowanie wywołało wiele kontrowersji, z zarzutami użytkowników, jakoby funkcjonował niczym spyware. Ostatecznie krytyka ta okazała się bezzasadna, Epic Games Launcher jest całkowicie bezpieczny.
Natomiast w kliencie Epic Games Store nadal brakuje niektórych opcji – np. kupowanie wielu gier jednocześnie z poziomu aplikacji będzie możliwe dopiero w bliżej nieokreślonym terminie w 2021 roku, gdy zostanie dodany koszyk.
Zdania na temat launchera Epic są podzielone, ale jeśli klient Epic Games Store nie odpowiada waszym potrzebom, istnieje zewnętrzne narzędzie, zwane Legendary. Pozwala na instalowanie gier z biblioteki EGS bez konieczności posiadania launchera.
Rozdawanie nieodpłatnych tytułów graczom to wizytówka Epic Games Store. Darmowe gry są do pobrania w regularnych odstępach – najczęściej co tydzień. Wśród nich znalazły się takie hity, jak
Do tej pory (dane z kwietnia 2021) z Epic Games Store pobrano 749 miliony darmowych kopii gier o łącznej wartości 17,5 miliarda dolarów.
Epic rozdaje takie szlagiery, dlatego, by przyciągnąć do swojej platformy użytkowników.
Ich liczba jest mniejsza niż u konkurencyjnego Steam, co jest zresztą zrozumiałe, gdy Steam jest na rynku 15 lat dłużej. Gdy dodamy do tego fakt, że Epic Games wykupuje niektóre chwytliwe tytuły na czasową wyłączność, konsumenci mogą czuć, że nie mają innego wyboru niż skorzystać z platformy Epic, by zagrać w oczekiwaną grę.
Zarówno Epic Games Store, jak i Steam mają swoje wady i zalety. Wielu użytkowników, którzy przyzwyczaili się do Steam, mogą preferować tę platformę, dlatego, że są z nią najlepiej zaznajomieni. Z drugiej strony młodsi gracze, którzy od niedawna zaczynają przygodę z grami mogą preferować nowocześniejszy wygląd Epic Games Store.
Natomiast tu gdzie Steam wyraźnie dominuje, to oczywiście liczba dostępnych gier – 55.875 (stan na dzień 29.08.2021) i zaledwie 471 na Epic (22.04.2021).
Nie do przecenienia jest także bardziej rozbudowana funkcjonalność samego sklepu Steam.
Jeśli chodzi o obiektywną listę funkcjonalności – Steam jest ewidentnym zwycięzcą, choć Epic Games Store aktualnie tylko się rozbudowuje. Natomiast oferta darmowych gier ze strony Epic jest nie do przebicia.
Jeśli chodzi o crossplay Epic Games Store i Steam, jest on możliwy, ale wymaga indywidualnej implementacji w każdej grze z osobna. Jednymi z bardziej znanych tytułów, które go obsługują, to
W roku 2020 zaczęło być głośno o konflikcie Epic Games z Apple.
Apple usunęło Fortnite ze swojego App Store (sklepu na iOS).
Stało się tak dlatego, że Epic zaproponował system płatności bezpośrednich, aby ominąć 30% marżę Apple za każdą mikropłatność i inkasować całość każdej transakcji. Apple ten pomysł się nie spodobał, a firma nalegała na to, aby każda płatność w grach przechodziła wyłącznie przez ich wewnętrzne systemy. To batalia o ogromne pieniądze, gdyż według danych SuperData, Epic zainkasował w 2019 r. aż 1,8 mld dolarów za Fortnite. Epic pozwał Apple i sprawa trafiła do sądu.
Epic zarzuca Apple działania monopolistyczne i uważa, że postępowanie firmy jest szkodliwe dla całego rynku. CEO firmy, Todd Sweeney, uważa, że Apple powinno dopuszczać sprzedaż gier na iPhone w innych sklepach niż tylko App Store.
Apple jest to nie na rękę, przede wszystkim finansowo, ale firma także powołuje się na kwestie bezpieczeństwa, które stoją na przeszkodzie przed takim otworzeniem możliwości instalacji aplikacji i gier.
Fortnite jest niedostępny na App Store, choć Apple mogłoby pozwolić mu wrócić, gdyby Epic dostosował się do zasad firmy.
Epic jednak nie jest tym zainteresowany. Osoby, które grę już raz pobrały na iOS lub iPadOS, mogę ją zainstalować ponownie. Natomiast nowi użytkownicy iPhone’ów lub iPadów, Fortnite nie zobaczą w sklepie App Store, ani nie pobiorą w ogóle.
Nie wiadomo, jaki będzie finał tej batalii, gdyż sprawa może mieć szeroko idące konsekwencje, które mogłyby skutkować nawet otworzeniem się konsol na alternatywne cyfrowe sklepy.
Zdjęcie główne: www.epicgames.com
Mogą Cię zainteresować: