W Baldur’s Gate 3 Podmrok (Underdark) to jedna z dwóch lokacji prowadząca do Wież Wschodzącego Księżyca, w których rozpoczyna się 2. akt BG3. Alternatywną ścieżką prowadzącą do tego momentu gry jest Górska Przełęcz. Zarówno w Podmroku, jak i na terenie Górskiej Przełęczy dostępne są różne zadanie poboczne i główne. Znajdziecie tu ciekawe sekrety oraz cenny łup, dlatego warto wspomnieć, że można odwiedzić obydwa miejsca i wykonać wszystkie dostępne questy, jeśli jeszcze nie dotarło się do punktu bez powrotu.
Oto poradnik, który pomoże przetrwać Ci tę podróż. Wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z lokacją Podmrok w BG3 – jak się dostać i na co uważać. Poruszamy również temat miejsca, jakim jest Magiczna Wieża (Arcane Tower) – w Baldur’s Gate 3 wymagająca rozwiązania pewnej zagadki.
Spis treści:
Podmrok to rozległa kraina, skrywająca wielu silnych bossów oraz mnóstwo różnorodnych pułapek. Przed wejściem do Podmroku ważne jest odpowiednie przygotowanie. Twoja drużyna powinna być na co najmniej 4. poziomie doświadczenia. Upewnij się, że znajduje się w niej postać zdolna do rozbrajania pułapek i wyposażona w odpowiednie do tego narzędzia. Przydatnym zaklęciem będzie Piórkospadanie, gwarantujące bezpieczne lądowanie po skoku z wysokości.
Zadanie związane z Posępnym Sercem rozgrywa się w Podmroku. Ta lokacja jest więc istotna do rozwinięcia wątku kleryczki, dlatego tym bardziej warto się zapuścić w opisywane rejony. W Podmroku znajdziesz też Phalar Aluve, długi miecz finezyjny, zadający sporą ilość obrażeń ciętych, Buty Szybkości oraz pierścień Światło Przewodnie.
Do Podmroku prowadzą cztery różne ścieżki. Dotarcie do każdego przejścia może łączyć się z walką z silnym bossem lub ukończeniem zadania pobocznego.
W drodze do obozu goblinów przejdziesz przez Spustoszoną Wioskę. Sekretne wejście do Szepczącej Głębi znajdziesz w studni lub piwnicy jednego z zrujnowanych domów. W Szepczącej Głębi roi się od pająków fazowych i innych potworów. Aby dostać się do Podmroku, musisz pokonać Matkę Rodu Pająków Fazowych. Obok pokonanego bossa natrafisz na przejście zablokowane ogromną pajęczyną. Podpal ją i zacznij schodzić w dół, aż dotrzesz do Podmroku.
Dojście do obozu goblinów stanowi jedno z głównych zadań w Baldur’s Gate 3. Wejdź do Zniszczonego Sanktuarium, a następnie przejdź do Splugawionej Świątyni. W jej wschodniej części odnajdziesz komnatę, której wnętrze oświetla wiązka światła przebijająca się przez szczelinę w suficie. W północnej części tej komnaty znajduje się dźwignia, którą należy najpierw odblokować, używając do tego narzędzi złodzieja. Po pociągnięciu za dźwignię otworzą się drzwi z przejściem, które zaprowadzi Cię do Podmroku.
Do chatki Ciotki Ethel dostaniesz się, przechodząc przez Cuchnące Moczary. Z Ciotką Ethel powiązane jest zadanie poboczne – Uratuj Mayrinę – które można ukończyć na różne sposoby. Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz po spotkaniu ciotki w Herbaciarni, wiedźma zniknie. Ugaś palenisko w kominku i skorzystaj z sekretnego przejścia do Zarośniętego Tunelu.
W tunelu wejdź w interakcję z drzwiami. Po krótkiej, odpowiednio poprowadzonej rozmowie odkryjesz, że drzwi to iluzja, a cała drużyna będzie mogła bez problemu przez nie przejść. Po pokonaniu kilku przeciwników przeskocz przez wodospad. Znajdziesz się w pomieszczeniu z pułapkami – tu kieruj się na północ, aż odkryjesz następne drzwi pokryte iluzją. Przejdź przez nie i skorzystaj z zielonego portalu prowadzącego w BG3 do Podmroku.
Płonący zajazd znajduje się w północno-zachodniej części mapy aktu 1. Przejście do kryjówki znajdziesz w małych budynkach przy stodole z bykami. Drzwi prowadzące do Podmroku znajdują się przy śpiącym Wargu o imieniu Istor. Na drzwi nałożona jest iluzja, przemieniająca je w skały. Przejdź przez zamaskowane drzwi i skorzystaj z windy prowadzącej do Podmroku.
Pułapki mogą szybko pozbawić życia całą Twoją drużynę. W Baldur’s Gate 3 Podmrok jest pełen przeróżnych zasadzek, przez które można stracić ochotę na dalsze granie. Radzę uzbroić się w cierpliwość i co chwilę korzystać z szybkiego zapisu gry. Pamiętaj, aby powoli przemierzać nieznane rejony. Twoja drużyna będzie wykonywać automatyczne testy percepcji przy potencjalnych zagrożeniach i odkrywać porozstawiane pułapki.
Podstawowe pułapki, takie jak chmury gazu i wybuchające sidła, z pewnością są Ci już dobrze znane. Zwykłe zasadzki wystarczy dezaktywować, jeśli ma się w plecaku odpowiednie narzędzia. Pamiętaj, że każde rozbrojenie to test na zręczność, dlatego warto wybrać do tego zadania kogoś z drużyny, kto ma wysoki poziom tej umiejętności lub dysponuje dodatkowymi bonusami, np. Zwinnymi Dłońmi.
Wybuchających pułapek i trujących grzybów można się też pozbyć w inny sposób. Upewnij się, że stoisz w odpowiedniej odległości i wystrzel w pułapkę strzałę z łuku lub kuszy. Chmury gazu możesz podpalić dowolnym zaklęciem ognia lub rzucić w nie ogniste mikstury lub pociski. Przez niektóre pułapki możesz też po prostu przeskoczyć.
Oprócz pospolitych zasadzek w Podmroku znajdziesz wiele innych, które wymagają rozwiązania łamigłówki lub użycia odpowiedniego zaklęcia. W Kuźni Gryma jest posąg gargulca ziejący ogniem. Jedynym sposobem na wyłączenie tej pułapki jest opuszczenie dźwigni, do której dostęp zablokowano nie tylko kratą, lecz także ognistym oddechem gargulca. Najlepszy sposób na poradzenie sobie z tym problemem to użycie czaru Magiczna Dłoń. Gdy Twoja postać będzie wystarczająco blisko posągu, wyczaruj dłoń tuż przy dźwigni i pociągnij za nią.
W Podmroku czeka na Ciebie kilku bossów i parę ciężkich bitew. Każdą większą grupę wrogów najlepiej atakować znienacka i zyskać dzięki temu przewagę. Zaskoczeni przeciwnicy mogą otrzymać status przerażenia, a Twoja drużyna zyska dodatkową turę.
Jednym z najsilniejszych bossów w Podmroku jest Spektator. Tego silnego potwora w BG3 możecie spotkać przy Świątyni Selune po zaatakowaniu spetryfikowanego drowa. Spektator potrafi nakładać różne negatywne efekty, które mogą obezwładnić lub przestraszyć członków Twojej drużyny. Istota ta wzywa też do pomocy mroczne elfy.
Przed wywołaniem walki rozstaw swoją drużynę na skraju skały przy świątyni i wyposaż każdego jej członka w broń dystansową. W starciu używaj specjalnych strzał, które wyrządzają dodatkowe obrażenia, oraz czarów takich jak Strzała Kwasowa lub Pocisk Wiodący.
W Baldur’s Gate 3 Magiczna Wieża jest na południowym zachodzie Podmroku. Znajdziesz w niej wiele ciekawych przedmiotów, w tym dwa składniki do stworzenia mikstury powiązanej z głównym zadaniem w grze – Znajdź remedium.
Frontowa brama Magicznej Wieży jest strzeżona przez kilka wieżyczek, które zastrzelą każdego, kto się do nich zbliży. Najłatwiejszym sposobem na szybkie pozbycie się zagrożenia są ataki elektryczne. Spróbuj nałożyć niewidzialność na osobę dysponującą zaklęciem Wiedźmowy Pocisk i zbliżyć się nią do celu. Jeden atak wspomnianym czarem powinien załatwić sprawę.
Najważniejszą rzeczą w Magicznej Wieży jest uruchomienie niedziałającej windy, która umożliwi zbadanie wszystkich pięter. Aby to zrobić, należy podnieść kwiat sussurowy, zlokalizowany za Wieżą. Odłącz jednego członka swojej drużyny od reszty towarzyszy i przeskakuj nim po niebieskich grzybach na dół. Odległe skoki mogą być niemożliwe dla zwykłego śmiertelnika, dlatego warto nałożyć na siebie czar Latania lub Piórkospadania, który zapewni bezpieczne lądowanie.
Gdy podniesiesz kwiat, otwórz drzwi na tyłach Magicznej Wieży i wejdź do środka. Poszukaj generatora i włóż do niego kwiat. Po krótkim przerywniku filmowym winda zostanie uruchomiona. Możesz teraz przetransportować się na najwyższe piętro i pozwolić reszcie drużyny na dołączenie.
Podmrok podzielony jest na kilka dużych obszarów, gdzie czeka na Ciebie sporo zadań pobocznych i bitew. Jeśli jednak chcesz skupić się jedynie na głównej historii, kieruj się do Kuźni Gryma. Jest to lokacja, do której można dostać się jedynie łodzią zacumowaną przy plaży w Podmroku, w centralnej części mapy. Możesz pominąć wszystkie pomniejsze misje i wjechać windą do krainy przeklętej Klątwą Cienia. Spotkasz tam Harfiarzy i staniesz przed wyzwaniem dostania się do Wież Wschodzącego Księżyca. Tak rozpoczyna się w Baldur’s Gate 3 akt 2. fabuły.
Może Cię zainteresować: